Deurwaarder zegt dat hij de leaseauto van mijn ouders in beslag mag nemen voor mijn schulden mag dat?

Volgens de deurwaarder mag hij de lease auto van mijn ouders in beslag nemen omdat mijn ouders de auto altijd bij ons op de oprit parkeren. Zij doen dit omdat er bij ons voor de deur een camera van de gemeente hangt en er bij hun voor de deur veel in auto’s wordt ingebroken. Mijn ouders naam staat van het begin van het leasecontract op hun naam en ook betalen mijn ouders gewoon de maandelijkse rekening van het lease contract. Voor de duidelijkheid, mijn ouders zijn schulden vrij maar helaas hebben mijn man en ik een schuld die we helaas niet kunnen voldoen. Is dit rechtmatig handelen van de deurwaarder? Ik heb aan de deurwaarder direct uitgelegd dat het niet onze auto was maar zijn antwoord was: “Hij staat bij jullie voor de deur en op naam van je ouders dus daar heb ik niets mee te maken.” Toevallig was mijn vader even bij ons en sprak hem hierop aan en toen waren de godslasterlijke woorden niet van de lucht en waren de deurwaarder zijn letterlijke woorden; “ Dat hij daar schijt aan had, op de zaterdag werkte om een paar centen te verdienen en dat hij een kort geding laat dienen.” Mijn vader vroeg hem nog vriendelijk om zijn taal te kuizen aangezien één van onze kinderen erbij stond waarop de deurwaarder het nodig vond om een stapje dichter naar mijn vader toe stappen. Advies is zeer welkom.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
20.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Volgens mij mogen deurwaarders alleen spullen meenemen die van degene met de schulden zijn. Zeker een leaseauto nooit. De auto is van de leasemaatschappij en niet van je ouders.
LeonardN
5 jaar geleden
@vanBeek Ben je er zeker van dat je de juiste termen gebruikt? https://www.incassobureau-pro.nl/verschil-deurwaarder-en-gerechtsdeurwaarder/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN ja het gaat hier om een gerechtsdeurwaarder. Op de papieren staat zelfs al de datum van openbare verkoop.
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/deurwaarder-en-beslaglegging/onrechtmatig-beslag/ Er wordt beslag gelegd op spullen die niet van mij zijn
Een deurwaarder mag alleen beslag leggen op: -het inkomen van de schuldenaar
-de bankrekening van de schuldenaar
-de inboedel van de schuldenaar
-andere goederen van de schuldenaar
Zijn de spullen van iemand anders? Dan kan het beslag onrechtmatig zijn. De eigenaar moet dan zijn spullen opeisen bij de deurwaarder. Hij moet wel kunnen bewijzen dat het zijn spullen zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@vanBeek, een gerechtsdeurwaarder zal zich niet gedragen zoals u beschrijft dat deze persoon zich heeft gedragen. Een gerechtsdeurwaarder heeft zich te houden aan de gedragsregels. Dreigementen, uitlatingen en taalgebruik zoals u beschrijft zin niet geoorloofd.
De deurwaarder plakt een aankondiging van de verkoop van uw spullen op de deur of het raam van uw woning. Hij kan de verkoop ook in de plaatselijke krant vermelden. Pas op de aangekondigde datum en tijd worden uw spullen ‘bij opbod’ of ‘bij inschrijving’ verkocht. Degene die het meest biedt op de spullen kan deze dan van de deurwaarder kopen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@vanBeek,
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de persoon die bij u op een zaterdag op de stoep stond en dergelijke taal bezigde, werkelijk een door de Rechtbank beëdigde en door de Koning benoemde gerechtsdeurwaarder is.
Mijn advies is om van dit bezoek zo spoedig mogelijk een aangifte (melding) te doen bij de Kamer voor gerechtsdeurwaarders.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Amsterdam/Regels-en-procedures/Paginas/Kamer-voor-gerechtsdeurwaarders.aspx
Rieneke1
5 jaar geleden
Ik heb sterk de indruk dat van Beek vlaams is.
Rieneke1
5 jaar geleden
vanBeek, ben je hollands of vlaams?
paulus811
5 jaar geleden
Ben benieuwd hoe de auto verkocht moet gaan worden, want het kentekendeel met de tenaamstellingscode heeft de leasemaatschappij.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@vanBeek, bevinden zich onder de schulden ook Belastingschulden?
LeonardN
5 jaar geleden
Als de deurwaarder op bodembeslag denkt te opereren zit hij er in mijn ogen naast. Niet enkel omdat (lease) auto's daarbuiten vallen (het behoort niet tot de stoffering), vooral omdat makkelijk aantoonbaar is dat zowel juridisch als economisch bezit niet bij de belastingschuldige ligt, er is dus geen reëel eigendom van de vrager. Mocht de zaak desondanks toch in beslag genomen worden, neem dan zo snel mogelijk contact op met de leasemaatschappij, die zullen als eigenaar dan vrij vlot het verweer (tot terugvordering) winnen. En anders de ouder of werkgever van de ouder. Laat de auto wel in beslag nemen als het zover komt. De deurwaarde kan de de auto als gestolen/verduisterd opgeven, als je hem niet in laat nemen. https://www.bierensgroup.com/nl/article/bodembeslag-beter-voorkomen-want-moeilijk-te-genezen/
Reële eigendom is de situatie waarin een zaak zowel in juridische als economische zin in overwegende mate aan de eigenaar toebehoort.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@paulus811,als er beslag gelegd wordt op de auto, zal deze hoogstwaarschijnlijk alleen teruggekocht kunnen worden.
In de vraag staat dat het contract op naam van de berijder staat. Ik ga er dus vanuit dat het om private of financial lease gaat. Een vorm van huurkoop. De auto is het onderpand voor de bank, zelf rijdt men er als particulier in.
Economisch eigendom of economisch eigenaar wordt nergens genoemd in het Nederlands Burgerlijk Wetboek (BW). Eigendom is alleen juridisch eigendom, economisch eigendom bestaat niet.
Als gesproken wordt over economisch eigendom duidt het op het bestaan van afspraken die rechten en plichten scheppen tussen de juridische eigenaar en degene die de auto in huurkoop heeft.
Hierbij een afstudeerproject via de Universiteit Tilburg, waaruit blijkt hoe ingewikkeld de rechten en plichten liggen bij private of financial lease. Het Burgerlijk procesrecht, formeel Privaatrecht, een recht vol voetangels en klemmen.
http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=128963
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb in mijn antwoord diverse mogelijkheden beschreven. Er zijn te veel onbekende details. Gaat het om schulden door aankopen bij particulieren, is het huurschuld, gaat het om belastingschulden of misschien wel om een faillissement.Hoe vaak is de deurwaarder aan de deur geweest, hoe lang loopt deze kwestie. Hoelang bestaan de schulden en hoe hoog zijn deze.
Vragensteller moet deze details beslist niet allemaal meedelen op een openbare Vraag-en-Antwoordsite. De details zijn privé. Daar kan ik ook niets mee, ieder detail kent weer meerdere details.
De vragensteller moet zelf beslissen welke delen van het antwoord op zijn benarde positie van toepassing kunnen zijn.
Of de deurwaarder wel of geen beslag kan leggen op de auto die hij ziet op de oprit van de vragensteller is van veel factoren afhankelijk. De mogelijkheid is er, daar draait het antwoord om. Of en welke factoren er van toepassing zijn behoort de deurwaarder per geval te kennen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waar vragensteller zich moet wenden als een deurwaarder zich niet gedraagt zoals het behoort en klagen bij de deurwaarder een brug te ver is, staat in mijn reactie. Reken maar dat als de klacht door de tuchtraad wordt behandeld en blijkt dat het gedrag van de deurwaarder niet door de beugel kan deze gerechtsdeurwaarder daar niet vrolijk van wordt.
http://www.nienhuisjurist.nl/klachten-over-deurwaarders/
Van mijn kant: einde disputatie.
LeonardN
5 jaar geleden
Zover ik kan vinden zijn de voorbeelden die je in je antwoord geeft geen juiste mogelijkheden in deze context. Waarom je derdenbeslag noemt hier gaat me mijn pet te boven, en bodembeslag zou de fout kunnen zijn die de deurwaarder maakt, dan is dat (en dat is van belang) zo terug te eisen. Aangezien de belastingschuldige op geen enkele manier de auto gebruikt of op geen enkele wijze de eigenaar ervan is. Nog even afgezien dat men lease-auto's vaak niet als bodemzaken rekent. Wat voor type lease het is, is dus niet van belang in dit geval (dat zou het zijn als de vrager het financial lease contract zou hebben). "economisch eigendom bestaat niet." Het bestaat wel, maar niet bepaalde juridische zin (zo staat het ook in de link die je geeft,). 3 Daarom is het niet
onbegrijpelijk dat in het geval van een financial lease wordt gezegd dat de economische
eigendom bij de lessee ligt.74 Het begrip economisch eigendom bestaat echter
vermogensrechtelijk gezien niet.75
tinus1969
4 jaar geleden
Je vraagt om advies.
Je geeft aan schulden te hebben. Deze deurwaarder gaat er duidelijk vol in, en hoewel je misschien gelijk hebt, ga je dat niet zomaar krijgen. Je gaat eerst slepende discussies krijgen met de deurwaarder die je veel tijd en energy gaan kosten: Dit gaat eindigen met WSNP en/of beslaglegging. Daarom is mijn advies om de deurwaarder te bellen en een betalingsregeling af te spreken (en om je er vervolgens ook aan te houden). Verder is verstandig, om misverstanden en onterecht beslag met bijbehorend gedoe te voorkomen, als je ouders voorlopig hun auto niet meer op jouw oprit parkeren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969,jouw advies d.d. 29 april 2020 heeft geen enkel nut. De vraag is van 14 april 2019 en het account van de Vlaamse vragensteller is allang geleden opgeheven.

Antwoorden (3)

De deurwaarder kan en mag geen spullen in beslag nemen die aantoonbaar van een ander zijn de lease auto is niet van jou je ouders betalen de wagen maar hij is van de lease maatschappij. In beslag namen is dus niet mogelijk.
ronron1212
5 jaar geleden
Beslag leggen op zaken die niet het eigendom van de schuldenaar zijn is mogelijk. Het zgn. derdenbeslag. Er wordt beslag gelegd op goederen van iemand die buiten het geschil tussen de schuldeiser en de schuldenaar staat.

Dan is er nog Bodembeslag.
Als er beslag gelegd wordt op de goederen van de schuldenaar dan zijn de goederen, ook al zijn deze andermans eigendom, zoals een leaseauto, vatbaar voor beslag indien deze zich bevinden op de bodem van de belastingplichtige, zoals een oprit.

Als de leaseauto zich zeer regelmatig op de oprit voor de woning van de schuldenaar bevindt, geldt deze als bodem van die schuldenaar.
Aangezien de deurwaarder duidelijk maakt dat de reden van beslag is dat de auto op de oprit van de schuldenaar staat, en daarbij ook nog op naam van diens ouders, moet ik ervan uitgaan dat hij verwijst naar het Bodemrecht, artikel 22 Invorderingswet 1990 (IW)
Het criterium -op de bodem van de schuldenaar, meestal een belastingplichtige- is een begrip dat ruim wordt geïnterpreteerd. Ook als de auto zich vóór de woning van de schuldenaar bevindt, geldt dat als bodem van de debiteur.
Een gerechtsdeurwaarder moet voor 100% op de hoogte zijn van de wettelijke regels. Wat hij wel en niet mag, welke goederen wel en welke niet in aanmerking komen en welke partijen. De partijen zijn meestal de Belastingdienst, de Bank en de leasemaatschappijen.

De deurwaarder zal in zijn proces-verbaal melden dat hij bij zijn bezoek heeft geconstateerd dat de auto op de oprit voor het huis van de schuldenaar geparkeerd stond. Dat het meer regel dan uitzondering is, heeft de vragensteller in zijn onschuld waarschijnlijk zelf meegedeeld. Nu alsnog de auto ergens anders parkeren heeft geen zin meer.

Man kan proberen een betalingsregeling overeen te komen of in verweer gaan tegen de openbare verkoop.
Indien duidelijk is te voorzien dat de verwachte opbrengsten niet zullen op wegen tegen de te maken kosten, dient de deurwaarder het leggen van beslag en verkopen van de roerende zaken achterwege te laten. Mocht de deurwaarder desondanks – voor zijn eigen gewin – toch overgaan tot een openbare verkoop, dan kan worden gesproken van misbruik van recht en/of een onrechtmatige daad.
Ook indien de deurwaarder de auto in het openbaar dreigt te verkopen, terwijl uitdrukkelijk is aangegeven dat het een onverkoopbare leaseauto is, kan onder omstandigheden eveneens sprake zijn van misbruik van recht en/of onrechtmatige daad.
Voor België, zie verder hiernaast bij reactie
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In België zijn lokaal bevoegde deurwaarders (in Wallonië heten zij ‘huissiers de justice‘) de personen die beslaglegging uitvoeren. Elke deurwaarder is aangesloten bij de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders in Brussel. Beslaglegging kan in België op roerende goederen zoals inboedels maar ook op onroerende goederen zoals het ontruimen van woningen. In België gerechtelijke uitdrijving genoemd.
Zaken doen met een Belg is andere koek dan met een Nederlander. Ook op juridisch terrein zijn er grote verschillen. Wat voor Nederland ‘normaal’ lijkt, zit in België helemaal anders. In België is een advocaat verplicht voor het instellen van een gerechtelijke procedure. In Nederland kunnen incasso juristen dat ook voor u doen. Kunnen in Nederland dagvaardingsprocedures schriftelijk worden afgedaan, in België moet de advocaat voor elke zaak verplicht naar de zitting en de zaak gaan pleiten – zelfs als er geen verweer wordt gevoerd tegen de vordering.
https://www.gerechtsdeurwaarders.be/faq
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als u geen oplossing bereikt ondanks uw inspanningen en kunt u de betwisting niet zelf regelen, neem dan contact op met de Consumentenombudsdienst
https://economie.fgov.be/nl/themas/consumentenbescherming/uw-rechten-afdwingen/invordering-door-een
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
vanBeek, Als de totstandkoming van een schuldregeling wordt gefrustreerd en er dreigt verkoop, terwijl het duidelijk de bedoeling is dat er een schuldregeling tot stand komt, kan bij de rechtbank om een voorlopige voorziening WSNP worden gevraagd.
Het verzoek kan tegelijk met een aanvraag WSNP worden ingediend of
wanneer tegen een afwijzing WSNP hoger beroep is ingesteld. Beslag op de inboedel is bedoeld om uiteindelijk de goederen te verkopen om daarmee de schuld te voldoen. Als duidelijk blijkt dat bij verkoop de opbrengst ruim onvoldoende is om de schulden te voldoen is dat een oneigenlijk gebruik van het dwangmiddel.
https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=52
https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=147
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDarc, help me even, want ik begrijp het niet helemaal. Bodembeslag kan toch alleen door de belastingdienst worden opgelegd (onder NL recht)? En derdenbeslag is toch eigenlijk het omgekeerde; dus dat de deurwaarder niet alleen beslag mag leggen op bezit van de schuldenaar, maar ook op vorderingen van de schuldenaar (dus schulden aan de schuldenaar). Die auto valt daar toch niet onder, of wel? Hoe dan? https://www.judex.nl/rechtsgebied/incasso-beslag/derdenbeslag/artikelen/wat-is-derdenbeslag-precies/
De deurwaarder heeft gelijk. Alle goederen op Uw terrein kan en mag hij in beslag nemen. Of dit netjes is? Nee, maar mocht dit dus gebeuren met de auto van Uw ouders, dan adviseer ik een advocaat te nemen en deze te laten verzoeken om dit voertuig uit het beslag te laten halen.
Probeer op een of andere wijze tot een oplossing te komen met de deurwaarder en of de eiser van de schuld. Wanneer een gesprek moeilijk is, schakel een mediator in !
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
De ouders hebben vast een lease overeenkomst dit is bewijs dat de auto niet van de schuldenaar is en daarom mag hij niet in beslag worden genomen @Wiebje. Een deurwaarder zal altijd in overleg gaan wat geld innen is beter dan beslagleggen. Dus een mediator is niet nodig en zal ook niet geaccepteerd worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wiebje, 1ste: de min is niet van mij hoewel het antwoord niet juist is.
2de: de vraag is van ruim een jaar geleden en het account van vragensteller is opgeheven