Kan ik de erfenis voor ik die ik ga ontvangen al deels afstaan aan iemand anders?

ik krijg binnenkort samen met een paar neven en nichten een erfenis van mijn tante, ze had geen partner en kinderen. een goede vriend van haar heeft de laatste jaren veel voor haar gezorgd. Mijn tante had geen testament, dus hij krijgt niets. maar we willen hem graag een zelfde deel geven als wij krijgen. Daarvoor willen we allemaal een klein deel afstaan. Ik vroeg me af of het mogelijk is om voor de verdeling al een deel af te staan, zodat we met zijn allen minder erfbelasting betalen. En zo ja hoe dat in zijn werk gaat.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Nee dat is niet meer mogelijk. De omvang van de nalatenschap staat al voor een groot deel vast ten tijde van haar overlijden. Je kunt deze nalatenschap niet meer verlagen door een deel van je erfenis al aan deze vriend uit te keren. Alswel doet is dat een schenking van jou aan die vriend die eventueel belast is met schenkbelasting.
Jouw erfdeel staat vast, bijv. 1/10 deel van de nalatenschap. Als de nalatenschap 50000 is krijg je 5000 euro met een vrijstelling van ongeveer 2147 euro.
Maw moment van overlijden is bepalend voor de hoogte van de nalatenschap. Dat er nog geen verdeling heeft plaatsgevonden kan daar geen invloed meer op hebben.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Je kunt eventueel wel die persoon belasten met het afwikkelen van de nalatenschap, en hem daar een (forse) vergoeding voor geven. Of dat voordelig is hangt af van de vraag wat zijn andere inkomsten zijn. Als hij in een hoger tarief valt qua inkomstenbelasting schiet je er ook niets mee op.