Moet ik de aanmaningskosten naheffing omzetbelasting betalen als ik op tijd betaalde?

Aangezien het bij de belastingdienst ontzettend druk is en de verbinding gewoon wordt verbroken, probeer ik het hier maar even. Ik heb een aanmaning ontvangen voor de naheffing van omzetbelasting. De eerste aanslag stond op datum van 27 augustus. De uiterst betaaldatum was 10 september maar heb de brief pas 17 september ontvangen. Toen gelijk betaald. Nu heb ik een aanmaning ontvangen waarbij staat: "Als u het volledige bedrag heeft betaald voor de dagtekening van deze aanmaning, hoeft u de aanmaningskosten niet te betalen". Zoals vermeld heb ik op 17 september betaald, de dagtekening van de aanmaning is 23 september. Voor zover ik het begrijp, hoef ik de aanmaning dus niet te betalen en dus alleen (zoals ik al gedaan heb) de naheffing.

een jaar geleden
1.4K
Pieterke
een jaar geleden
Je hebt op tijd betaald dus dan hoef je de aanmaningskosten niet te betalen.

Antwoorden (2)

Klopt. U hoeft geen aanmaningskosten te betalen.

U hoeft de aanmaningskosten pas te betalen wanneer u op de dagtekening van de aanmaningsbrief nog niet betaald heeft.
Anders gezegd: zolang er nog geen aanmaning is, hoeft u de kosten daarvan ook niet te betalen.
Jesdh
een jaar geleden
Dank, duidelijk. Beetje verwarrend, al die data.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Brieven kunnen elkaar kruisen, dat maakt het inderdaad wat ingewikkeld.
Zoals jij het hier beschrijft hoef je de aanmaningskosten niet te betalen. Hierbij ga ik ervan uit dat je op 17 september het volledige bedrag hebt betaald, want dat heb je niet letterlijk vermeld.
Je hebt te laat betaald, want de vervaldatum van 10 september en je betaalde op 17 september. De dagtekening van de aanmaning is 23 september. Als je het volledige bedrag voor 23 september hebt betaald, dan hoef je de aanmaningskosten niet te betalen. Aangezien je dus voor de vervaldatum van de aanmaning hebt betaald zijn de aanmaningskosten niet van toepassing.
een jaar geleden
Jesdh
een jaar geleden
Ja, uiteraard het hele bedrag betaald. Dank voor je antwoord.