Kan ik na de ondertrouw de beperkte gemeenschap van goederen nog omzetten in algehele gemeenschap?

Mijn vriend en ik willen ivm ons geloof niet op huwelijkse voorwaarden trouwen. We hebben de ondertrouwpapieren al opgestuurd, lezen nu echter dat in principe het bij de ondertrouw vaststaat dat je automatisch trouwt op de wettelijk geregelde manier? We gaan echter over een paar maanden pas trouwen, kunnen we dit nog wijzigen bij de notaris?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Ondertrouw is al enkele jaren geleden afgeschaft. Het enige wat ervan overgebleven is, is dat je minstens 14 dagen voor de voorgenomen huwelijksdatum melding daarvan moet doen bij de gemeente.

En ja, dan heb je nog alle tijd om naar de notaris te gaan om deze gewenste afwijking van de "standaard" te laten vastleggen.
Van de bronsite:
"Algehele gemeenschap van goederen
U kunt na 1 januari 2018 nog steeds kiezen voor de algehele gemeenschap van goederen. Dan zijn alle bezittingen en schulden van u samen. Dus ook alles wat vóór uw trouwen of partnerschap van uw persoonlijk was. Dit kunt u regelen via huwelijkse voorwaarden of partnerschaps­voorwaarden.

Tip: Huwelijkse of partnerschapsvoorwaarden kunt u het beste vastleggen bij de notaris vóór uw huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dan is er namelijk nog geen gemeenschappelijk bezit ontstaan.*

Regel het bij de notaris
De notaris kan u advies geven over wat handig is om vast te leggen. Als u het hierover samen eens bent, wordt het document opgesteld. De notaris neemt de afspraken met u door en u zet allebei uw handtekening.
De voorwaarden zijn actief op het moment van trouwen of geregistreerd partnerschap. Het is ook mogelijk na uw trouwen of partnerschap voorwaarden op te stellen.

Tip: Voorwaarden vastleggen bij de notaris? Maak alvast een lijstje. En vraag de notaris om een offerte om een beeld te krijgen van de kosten."
Je stelt in je vraag dat je niet op huwelijkse voorwaarden wilt trouwen. Als je ervoor kiest om de zogeheten algehele gemeenschap van goederen vast te laten leggen door de notaris, is dat tegenwoordig natuurlijk ook een huwelijkse voorwaarde. Want voor ieder die vanaf 01-01-18 trouwt geldt standaard dat dit gebeurt in beperkte gemeenschap van goederen. Wil je dat niet, dan moet je naar de notaris.
Toegevoegd op 02 februari 2019 06:38: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ duidelijke opgebouwde uitleg