Wat te doen als je bedrijf failliet gaat en je je loon niet krijgt?

Hai,

Mijn oom hoort 20.000 euro te krijgen van zijn oude werkgever maar omdat ze failliet zijn gegaan krijgt hij die niet. Is hier wat aan te doen, of moet hij het maar vergeten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat ligt er een beetje aan hoe het dienstverband was en wanneer alles heeft afgespeeld en waarvoor je oom nog geld krijgt. In bepaalde gevallen kun je terecht bij het UWV vanwege betalingsonmacht van je werkgever. Onder de juiste voorwaarden neemt het UWV de salarisbetaling over en eventueel ook over de afgelopen 12 maanden.

In het andere geval dient je oom een vordering in te dienen bij de curator die alles afhandelt. Het is maar de vraag of er geld is om je oom te betalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat kan ik vergoed krijgen?
Is duidelijk dat u recht heeft op een uitkering wegens betalingsonmacht? Dan keren wij uit wat u nog tegoed heeft van uw (ex-)werkgever. Wij betalen u dan het volgende:

het loon dat u nog tegoed heeft over maximaal 13 weken voor de opzegdatum. Bijvoorbeeld achterstallig loon, overuren, onkostenvergoeding, dertiende maand, atv/adv-dagen;
het loon over de opzegtermijn tot maximaal 6 weken na de opzegdatum Was u op 1 januari 1999 minimaal 1 jaar in dienst bij uw werkgever en was u toen 45 jaar of ouder? Dan geldt er mogelijk een langere opzegtermijn;
over maximaal 1 jaar voor het einde van het dienstverband: uw vakantiegeld, vakantiedagen, vakantierechtwaarden, pensioenpremie, bijdragen aan het tijdspaarfonds.