Moet ik btw betalen over een pakketje uit het Engeland?

Als ik als particulier in Nederland iets koop van een andere particulier in Engeland, welke importkosten staan me dan eventueel te wachten? Ik Google me suf en zie allerlei tegenstrijdige verklaringen voorbijkomen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
5 jaar geleden
Boven bepaald bedrag, ja
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gaat om een horloge van € 800.
Op de site van PostNL is te lezen dat de hoogte van het bedrag niet uitmaakt voor aankopen binnen de EU. Let we, het gaat mij om de btw. De huidige eigenaar heeft bij aankoop van het horloge in Engeland al btw betaald. Waarom zou ik over een tweede hands horloge dan nog eens btw moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe moet in onderstaande tekst dan duiden?
"Als je een pakket ontvangt uit een land binnen de Europese Unie, dan betaal je geen extra kosten. Komt je pakket uit een land buiten de EU? Dan kan het zijn dat je wel extra kosten moet betalen. In het onderstaande schema lees je wanneer dit het geval is." bron:https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/
Inekez1
5 jaar geleden
Even helemaal los van de vraag over btw: ken je de verkoper van het horloge? Het lijkt me nogal risicovol om op afstand zo'n aankoop te doen, als je het horloge niet zelf kunt bekijken en beoordelen, en maar moet afwachten of het überhaupt wel netjes wordt opgestuurd. Straks betaal je 800 euro voor een kermishorloge...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi Inekez1,
Dat blijft altijd een gok.
De transactie verloopt wel via Chron024, voor wat het waard is.
Verder wil ik via Paypal betalen. Daar biedt nog wat zekerheid.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voor alle zekerheid heb ik met de douane gebeld. Voor bestellingen binnen de EU, waaronder het VK momenteel nog valt, betaal je geen btw op ingevoerde producten.

Antwoorden (1)

Op dit moment is Engeland (eigenlijk het VK) nog lid van de EU, en is dus geen sprake van import, maar gewoon van handel -er is vrij verkeer van goederen binnen de EU. Er hoeven dus ook importheffingen+BTW te worden betaald. De goederen zijn immers als binnen de EU.
Zorg er -ivm brexit- dus wel voor dat eea. voor 29 maart is afgehandeld.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt Tinus1969.
Op dit antwoord had ik gehoopt, maar gezien de voorgaande antwoorden ben ik er dus niet veel mee opgeschoten. ik begrijp niet waarom er op het internet geen eenduidig antwoord op mijn vraag te vinden is. Van een officiële/bevoegde instantie bedoel ik.
Inekez1
5 jaar geleden
+
Zolang Engeland een EU land is bemoeit de douane zich er niet mee. "Ontvangt u goederen uit een ander land van de Europese Unie. Dan bemoeit de Douane zich niet met die zending."
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_particulieren_aan_particulieren/ Omdat er voor het pakketje betaald wordt, valt het niet helemaal onder 'van particulier aan particulier', maar ook als je binnen de EU van een bedrijf iets koopt is dat geen zaak van de douane en hoef je geen btw of andere toeslagen te betalen.
tinus1969
5 jaar geleden
@stranno; wat bedoel je met 'geen eenduidig antwoord op internet'/ het internet is groot en err wordt veel onzin geschreven. Kijk naar de sites van de belastingdienst/douane,. en die van postNL. PostNL is duidelijk genoeg: https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/
Uit een EU-land Douane-rechten Btw Afhandelingskosten zijin allemaal nee. Dat je betaalt, doet er niet toe. Als je betaalt voor een pakketje uit Maastricht, hoef je ook geen invoerrechten/btw te betalen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi Tinus1969
Op die sites wordt niet expliciet vermeld of het gaat om een transactie tussen een bedrijf en een particulier of een particulier en een bedrijf of tussen twee particulieren of tussen twee bedrijven. Mijn vrouw heeft een kleinschalige webwinkel en betaalt wel degelijk btw over de goederen die ze exclusief btw het VK bestelt. De btw wordt naar haar verlegd. Maar een particulier die iets verkoopt is niet btw plichtig en kan dus ook niet een bedrag exclusief btw in rekening brengen. Mijn vraag is dus of het bedrag dat een particuliere verkoper in het VK mij (als particulier) in rekening brengt hier in Nederland nog eens een keer met btw belast wordt. Op de sites waarnaar u verwijst wordt hierover geen duidelijkheid verschaft volgens mij.
tinus1969
5 jaar geleden
@stranno; bij transacties tussen particulieren/consumenten binnen de EU is er geen BTW-afdrachtplicht. Het is daarbij (althans op dit moment) niet van belang of de verkoper in Nederland of Engeland zit. Als je zelf een webwinkel hebt, ben je geen particulier/consument.