Hoe zelf oogsten?

Stel voor je hebt een klein beetje land, bijv een halve hectare, minder of meer maakt niet uit en je wilt daar iets op zaaien... bijv. tarwe dan is de vraag hoe je dit moet oogsten? want om een loonwerker in te schakelen is de moeite niet en te duur. Of kan je dan beter een ander gewas zaaien?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve dat het de moeite niet is en te duur, heb je ook procentueel veel te veel verlies van je oogst omdat de grote machines niet door kan rijden tot het einde van je stukkie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad

Antwoorden (4)

als een loonwerker met de juiste machines inhuren te duur wordt geacht, dan kom je dus al snel op handwerk uit bij het oogsten van het gewas.

tarwe zou je nog wel kunnen maaien met bijv een zeis, en vervolgens de aren met de hand uit slaan. echter dat is best een heel karwei.

een makkelijker gewas is bijv mais. de kolven kun je met de hand plukken. de staken kun je met een een kapmes vervolgens omslaan. kies voor zoete consumptiemais. is lekker en zeker in het bbq seizoen nog wel te verkopen ook.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tarwe vind ik zelf beter omdat je er ook hooi van krijgt.. kan je het niet afsnijden met een kapmes in plaats van een zeis?
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
met kapmes kan je het natuurlijk ook afsnijden, maar dit is nog een grotere klus dan met een zeis. maar daarnaast wil je neem ik aan de graankorrels oogsten. daar gaat dus nog extra werk in zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klopt. als ik mais zaai heb ik alleen de kolf, wat moet ik met de stengels? verhakselen gaat nogal moelijk. is er niet een ander gewas?
Op een halve hectare kun je in plaats van een beter meerdere gewassen telen. Je hebt dan een flinke moestuin, maar het oogsten van de gewassen is nog overzichtelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt contact opnemen met een vereniging van liefhebbers van oude landbouwwerktuigen.
Die zijn vaak juist op zoek naar kleine stukjes grond om hun kleine machines op te demonstreren.

Een halve hectare zou je ook in stukjes kunnen verhuren aan mensen die een volkstuintje willen (en dan natuurlijk een stukje zelf houden, maar een halve hectare is ERG groot voor een moestuintje).

Of inzaaien met gras en verhuren aan iemand die een paard of een stel schapen wil laten weiden. Nadeel is dan wel dat er kosten zitten aan het laten plaatsen van een omheining.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is inderdaad ook nog een optie. een volkstuintje vind ik te rommelig haha. ik dacht zelf het gras laten staan dat er nu staat en dan lang laten groeien, maaien en dan hooibalen maken met een pers. zelfgemaakte pers.
En wat dacht je van echt biologisch verbouwen... Vlak voor de oogst adverteren dan mensen zelf kunnen komen oogsten voor een x bedrag...
Zoals zelf kersen plukken of zelf asperges steken....?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus! prima idee, maar wel afhankelijk van wat er rondom op andere velden/weiden gebeurd met niet-biologische middelen misschien!
als het kan: prima, weinig werk voor vraagsteller en wel inkomsten.