Als iemand mijn rekeningnummer weet, maar mijn naam niet, kan er dan fraude worden gepleegd?

Als ik via Markplaats een betaalverzoek heb gestuurd, kan diegene dan fraude plegen zonder mijn naam te weten?

En hoe zit het als diegene ook mijn naam weet? Hoe werkt dit precies?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Ritsuka
5 jaar geleden
Dat is de vraag niet
TurfGraver
5 jaar geleden
Met alleen een naam en rekeningnummer kan geen fraude gepleegd worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als ze je een link sturen pas dan op want zo kunnen ze je hele rekening leeg plunderen. Betaal gewoon contant of schrijf zelf over naar die persoon
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De manieren om via Marktplaats fraude te plegen zijn legio, daar kun je een dossier van minstens twintig pagina's mee vullen.
Hoe die vormen van fraude mogelijk zijn en hoe het werkt gaan wij op GoeieVraag niet uit de doeken doen. Maar de kennis van een rekeningnummer inclusief de bijbehorende naam is echt niet genoeg. Dat zou wat moois zijn, op iedere factuur staan rekeningnummers én de bijbehorende namen.

Antwoorden (2)

Als je aan iemand een bedrag wilt overmaken op zijn rekeningnummer, zul je ook de bijbehorende naam moeten weten. De naam dus van de rekeninghouder, anders kun je het bedrag niet eens overmaken.
Om die reden wordt op een factuur ook altijd het rekeningnummer met de bijbehorende naam vermeld.
Het kennen van rekeningnummers met de bijbehorende naam van de rekeninghouder is dus een voorwaarde om een bedrag over te maken maar volslagen ontoereikend om iemands rekening leeg te plunderen.
Hoe je andermans rekening leeg kunt plunderen, dus hoe dat werkt, is een gegeven waarvan criminelen in het plundercircuit precies weten hoe het in elkaar zit. De cruciale methodes zijn voor buitenstaanders meestal niet goed te begrijpen.
Het is prima als dat zo blijft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat maakt het nog lastig voor een fraudeur want die moet nog jouw inlog gegevens hebben. Met jouw naam en rekening nummer komen ze er echt niet verder mee, tis dan hetzelfde als iemand je bankpas vindt. Als ze jouw gegevens willen tja dat kan niet of je moet het onder dwang moeten geven. De banken hebben hier echt zeer goed over nagedacht hoor. Ik zou mij geen zorgen maken.ook al copieeren ze je magneet strip van je bankpas, komen ze ook niet ver mee want een pincode van 4 cijfers heeft aardig wat combinaties maar dat wist je wel. Nee hoor geen Zorgen. Kijk maar wat ze eigenlijk doen, zoals bij een pin automaat jij moet je gegevens geven en dan komt het geld dus weer dat jij het moet doen en hun hoeven dan alleen ff die klep dicht lijmen zodat jij weg loopt naar de bank om verhaal te halen of je geld. En als het niet honderd procent niet waterdicht zou zijn waren de banken hier niet aan begonnen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aroen12, van mij een + plus. Met de naam en rekening nummer komen fraudeurs niet ver. @mpelster hoeft zich als het alleen daarom gaat, geen zorgen te maken.
En ik vind dat de rest van het verhaal ook waar is.