Wat is de verwachting de komende tijd voor inflatie?

De inflatie lijkt op te lopen. Maar normaal gesproken gebeurd dit toch pas als de economie aantrekt en de 'machines weer volle toeren draaien'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt gelijk als je zegt, dat de inflatie op kan lopen, als de economie aantrekt. Het hoeft niet, maar het kan. Vooral als de economie te hard aantrekt, de zgn, oververhitting.

Maar er zijn ook andere oorzaken. Als b.v. grondstoffen duurder worden op de wereldmarkt, b.v. olie of graan, dan kan er ook inflatie ontstaan.

Er is ook nog een derde oorzaak van inflatie, en dat is de geldhoeveelheid. Zoiets kan gebeuren als mensen massaal gaan lenen of al hun spaarcenten opnemen om spullen te kopen. In dat geval is er een grote vraag naar goederen, en dat jaagt de prijzen op.

In theorie kan er ook inflatie ontstaan, door extreem hoge looneisen van vakbonden. Want dan worden de productiekosten hoger, en de consument moet dat betalen. Het wordt dus doorberekend.

Hoewel economen het nooit eens zijn, en allemaal hun eigen verhaal hebben, zijn ze het er wel over eens, dat een beetje inflatie niet zo schadelijk is, en dat inflatie ook wel een beetje in de hand te houden is. Maar dat laatste is niet helemaal zeker, omdat er zoveel onverwachte factoren meespelen, zoals b.v. de financiele crisis.

Wat de verwachting de komende tijd is voor de inflatie, kan niemand je vertellen. Het hangt van teveel factoren af, om daar een uitspraak over te doen. Naar mijn bescheiden mening zal het in ieder geval niet zo zijn, dat de inflatie gierend uit de hand gaat lopen, omdat er instrumenten zijn, om dat te voorkomen.