Ik betaal mijn opleiding dit jaar al zelf en volgend jaar ook, kan ik daar hulp bij krijgen?

Ik ben een meisje van 17 jaar, ik heb dit jaar mijn opleiding zelf betaalt, wat een twee jarig BOL opleiding is, ik word in 2014 18 jaar waardoor ik 1090 euro aan alleen les geld moet betalen. Dit kan ik misschien, niet opbrengen, aangezien er met dat geld nog niks heb, voor mijn opleiding. Kan ik hiervoor een instantie om hulp vragen of iets?
Mijn moeder kan mij niet financieel bijdragen omdat zij een uitkering heeft.

Ik word echt al radeloos, terwijl ik al 40 uur per week werk minstens, hoe ik het volgend jaar moet doen, met alle andere kosten (verzekeringen e/d) ik krijg bij me 18e jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja hoor , je kunt hulp krijgen, vraag zorgtoeslag aan, vraag tegemoetkoming scholieren aan, misschien heb je ook recht op een aanvulling daarop omdat je ouders weinig verdienen. Ga eens praten met iemand die je financieel kan helpen, daar kun je om vragen bij je gemeente maar ook je huisarts kan je daarbij helpen.
Knap dat je dit allemaal doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea: de tegemoetkoming scholieren is voor het voortgezet onderwijs. VS heeft waarschijnlijk wél recht op studiefinanciering, maar niet op de tegemoetkoming scholieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 van mijn kinderen heeft voor het MBO ook tegemoetkoming scholieren gehad, na zijn VMBO opleiding, dat staat gelijk aan de BOL opleiding, ik begrijp dat Sentirsy nu het tweede jaar van de BOL opleiding gaat doen, dan heeft hij/zij daar dus gewoon recht op. Als je naar het HBO of Universiteit gaat, dan heb je inderdaad recht op studiefinanciering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En anders nog recht op belastingteruggave studiekosten
bij de aangifte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Crea: misschien heette dat dan eerder zo? Want als ik op de site van DUO kijk, wordt daar gesproken van "studiefinanciering voor MBO" en "studiefinanciering voor HBO of universiteit", terwijl in het pdf-document over tegemoetkoming scholieren duidelijk staat dat je hier alleen recht op hebt wanneer je voortgezet onderwijs volgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even letterlijk van de site van DUO:
"Je kunt in principe studiefinanciering krijgen voor een mbo-opleiding als je aan de volgende voorwaarden voldoet: • je bent 18 jaar of ouder en je hebt je aanvraag gedaan voor de maand waarin je 30 jaar wordt en hebt er dan ook recht op • je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) • je hebt de Nederlandse nationaliteit."
(Bron: http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},t=startup_TopN,varset=caseID:3355,case=obj(3355)) En dit staat er over de tegemoetkoming scholieren:
"Je komt in aanmerking voor de basistoelage als je een voltijdopleiding volgt in het: voortgezet onderwijs (bijvoorbeeld mavo, havo, vwo, vmbo-tl, lwoo en praktijkonderwijs)
voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (één- en tweejarige mavo, havo en vwo)
voortgezet speciaal onderwijs."
(Bron: http://www.duo.nl/particulieren/studiefinanciering/tegscholieren/voorwaarden/basistoelage.asp) Maar het kan best zijn hoor, dat het eerst anders heette. Sowieso is het een trend van de laatste jaren om MBO-ers te typeren als "student". Daarvoor sprak men inderdaad van "scholier", en werd met studenten geduid op mensen die hoger onderwijs volgden. Eerst werd er dan alleen gesproken over universitair studenten, later ook HBO-. Er is dus wel een verschuiving in de terminologie gaande.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou kunnen Lies.
Je kunt studiefinanciering aanvragen. Doe dit ongeveer drie maanden voor je 18 wordt. Als je een voltijds-BOL opleiding volgt van minimaal één jaar en je bent 18 jaar of ouder (en nog geen 30) kom je ervoor in aanmerking. Kijk ook eens op deze site: http://www.duo.nl/particulieren/studiefinanciering/sfmbo/studiefinanciering_voor_het_mbo.asp

Voor MBO niveau 1 en 2 is de studiefinanciering een gift. Niveau 3 en 4 kent - net als bij het HBO en de universiteit - een prestatiebeurs. In dit geval houdt dat in dat je een groot deel leent, en dat het wordt omgezet naar een gift als je je diploma haalt.

Studiefinanciering bestaat uit een basisbeurs en een aanvullende beurs. De basisbeurs geldt voor iedereen, de aanvullende beurs hangt af van het inkomen van je ouders. Als jouw moeder dus echt niet kan bijdragen en je ook geen vader (in beeld) hebt die dit kan, dan zul je waarschijnlijk naast de basisbeurs een aanvullende beurs krijgen. Ook kun je een studentenreisproduct krijgen, oftewel een studenten-OV.

Als je volgend jaar premie moet gaan betalen voor je ziektekostenverzekering, kun je ook zorgtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. De hoogte daarvan is afhankelijk van je inkomen. Daarnaast loont het de moeite om te zoeken naar een goedkope verzekering, zo zijn er speciale studentenverzekeringen met extra kortingen. Met een beetje geluk kun je je premie dan al bijna betalen van het geld wat je krijgt aan zorgtoeslag. De zorgverzekering is de enige verzekering die echt verplicht is in Nederland. Andere verzekeringen zijn niet noodzakelijk, hoewel een particuliere aansprakelijkheidsverzekering zeker aan te raden is. Maar die is echt niet duur, dat kan al voor iets van 12,50 per jaar. Als je een auto (of bijv. motor of scooter) hebt, is een aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen trouwens wél verplicht.

Als je financieel of bijvoorbeeld sociaal gezien in een lastige situatie zit en je weet niet hoe je het moet oplossen, dan kun je altijd terecht bij het Maatschappelijk Werk. Hun hulp is gratis, en ze kunnen je ook helpen bij het invullen van formulieren voor een aanvraag studiefinanciering of zorgtoeslag als je dat zelf lastig vindt. Misschien kan je moeder je wel helpen en kom je er samen prima uit. Maar mocht je ooit andere hulp nodig hebben of het idee hebben dat het je allemaal boven het hoofd groeit terwijl je niet weet bij welke instantie je moet zijn met welke vraag: daar is het Maatschappelijk Werk voor.