Is mijn vermogen ook automatisch van mijn partner na het trouwen?

Goedendag,
ik heb een vraagje over huwelijk en vermogen.
Ik ga binnenkort trouwen en ik vroeg mij af of het klopt dat mijn vermogen van nu dan niet automatisch ook van haar is na het trouwen ? Ik las dat dat onlangs is verandert ?

Mijn vriendin wil namelijk deze maand al snel trouwen, maar ik krijg rond 22 december ca € 50.000 op mijn rekening ivm de verkoop van het huis van mij en mijn ex. Hierna gaat een deel daarvan in het huis dat ik met mijn vriendin heb gekocht.
Is het misschien verstandig om het trouwen dan tot januari te verschuiven ?

En is het nodig om nu we een huis hebben gekocht en gaan trouwen eea vast te leggen bij een notaris, zodat als er iets met mij gebeurt niet al mijn geld/deel van het huis, naar mijn nieuwe vrouw gaat, maar ook naar mijn kinderen ? Of is dat al standaard zo ?

Bvd,
H.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/trouwen-in-2018-zijn-huwelijkse-voorwaarden-nog-nodig/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, hoef ik niet per se te wachten tot ik het geld op mijn rekening heb, want het is wel via het huis al in mijn bezit VOOR het huwelijk. Alleen nog niet op mijn bankrekening.
Maar zodra ik het in ons gezamelijk huis wil stoppen is het wel automatisch van haar tenzij ik dit van tevoren in de huwelijkse vooraaarden vastleg ?
tinus1969
5 jaar geleden
Ga gewoon zsm met een notaris praten. Eerste gesprek is iha gratis.

Antwoorden (1)

De automatische gemeenschap van goederen bestaat niet meer.
Zie de link.
Overigens is die 50.000 die je noemt geen inkomen,maar het was al vermogen (dat in je huis zat) vóór je ging trouwen.
Om gedoe te voorkomen als je overlijdt (wie erft wat) of gaat scheiden is het wel van groot belang dat je bijhoudt (met bewijsstukken) wat wel en vooral niet in het gezamenlijke evrmogen valt nadat je getrouwd bent.