Ik woon en werk in duitsland en krijg een belasting aanslag. Als ik deze niet betaal, wat voor consequenties zijn er dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van wie krijg jij een belastingaanslag? Nederland of Duitsland? Kijk ook eens hier:
http://www.verhuis.de/start/belastingen.html
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je een Duitse belastingaanslag krijgt, moet je als de hazen uitzoeken of je misschien Steuerausländer kunt worden. Een Steuerausländer woont en werkt in Duitsland, maar krijgt geen Duitse belastingaanslag. Consequentie is dat je daardoor wel in Nederland belastingplichtig wordt, voor zover je dat al niet was.

Antwoorden (3)

Dat de belastingdienst haar geld desnoods onder dwang komt halen. Dit kan onder meer door loonbeslag. Om een duidelijker antwoord te geven zou ik graag willen weten van wie de belastingaanslag is (NL of D overheid) en waar deze op ziet. Ben je het niet eens met die aanslag of denk je gewoon niet te betalen en omdat je in Duitsland woont er ook geen consequenties zijn? Ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een aanslag vanuit Nederland. Ik heb al een bezwaar gemaakt. Betreft zorgtoeslag. Er is op jaar basis meer berekent dan ik daadwerkelijk heb verdiend (geen aangifte gedaan in 2011) Maar de correspondentie tussen NL en D loopt niet zo van harte, vandaar dat het 1 en ander niet helemaal met elkaar strookt nu. Er liggen van mij stukken daar, (of nog onderweg maar dat lijkt me niet na een aantal weken) die nog niet gezien zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt toch vanuit Duitsland gewoon bellen met de belastingdienst?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er van uit dat het een terugvorderingsbeschikking betreft en mocht dit anders zijn dan hoor ik dat graag. In dat geval moet je even de bezwaarprocedure afwachten en tot die tijd hoef je niet te betalen. Zoals hierboven gezegd is het wel handig even te bellen met de Belastingdienst want vaak kan dan al meer duidelijkheid gegeven worden. Voor meer info over bezwaar en de procedure zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/bezwaar_maken/hoe_maak_ik_bezwaar_tegen_een_terugvorderingsbeschikking Overigens: wie geeft er een min zonder toelichting?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is inderdaad gebelt. Ze hebben niet alles ontvangen. Dus vandaar dat ik even afvroeg hoe en wat. Overigens heb ik alleen een schrijven ontvangen met dat er betaald moet worden. De brief met omschrijving is (volgens belastingdienst) naar mijn oude adres gestuurd. Ik ben nog niet zo heel lang woonachtig hier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de bezwaarprocedure loopt? Zo niet, heb je je bezwaar aangetekend verstuurd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel, de procedure loopt. Overigens is het allemaal niet zo heel spannend hoor. Het zijn maar een paar honderdjes. Was er toch even heel benieuwd naar. Zekerheid voorop zogezegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi, in dat geval zou ik dat even afwachten en betalen hoeft nu in elk geval nog niet. Succes!
Dat zodra je in Nederland komt de auto waarin je rijdt door de belasting in beslag kan worden genomen.

Blijf je in Duitsland kan de Nederlandse belastingdienst niets doen als je geen te goede hebt in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U zegt te wonen en te werken in Duitsland.
Kennelijk bedoelt u dat u Nederland niet metterwoon hebt verlaten en toch woont en werkt in Duitsland. Ik ga er dan vanuit dat u belastingplichtig bent in Nederland.

U betaalt uw aanslagen in de inkomstenbelasting en premieheffing volksverzekeringen niet. U gaat dan een aanmaningen krijgen en dwangbevelen. Als u vertrokken bent onbekend waarheen zullen de dwangbevelen betekend worden via een bepaalde procedure, mogelijk wordt art. XVII van het Internationale Invorderingsverdrag met onder ander Duitsland op u van toepassing. Allerlei invorderingsmaatregelen zullen worden uitgeprobeerd en dat kan ook leiden tot bijvoorbeeld paspoortsignalering(Inname van het paspoort zodra de gelegenheid zich voordoet) of schuldig nalatig verklaren bij de Sociale Verzekeringsbank wegens het niet betalen van premies AOW/AWW met tzt korting op uw AOW-uitkering.