Succesierecht bij het erven van een huis, hoe werkt dat en wanneer kun je de aanslag verwachten?

Stel dat je een woning erft met een WOZ-waarde 260.000. Dan is dit de belastinggrondslag voor het succesierecht toch? Maar is het dan ook mogelijk dat je deze belastingheffing al krijgt voordat het huis daadwerkelijk verkocht is? Dat zou namelijk betekenen dat je misschien al word opgezadeld met een belastingaanslag terwijl het opbrengst van de woning nog niet daadwerkelijk is gerealiseerd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De waarde van het huis moet door een registertaxateur middels een minnelijke waardering worden vastgesteld per sterfdatum.

Een minnelijke taxatie gaat door een register taxateur en een taxateur van de belastingdienst een door beiden onderbouwde waarde in een taxatierapport te laten vastleggen. Soms neemt de belastingdienst genoegen met rapporten die door ervaren (en bekende) registertaxateurs worden opgesteld.

De belastingdienst is overigens erg coulant tov deze waarden. Ik heb menig taxateur van de belastingdienst in het verleden horen zeggen:"Het mag best een beetje ruiken, maar het moet niet gaan stinken", meer zeg ik daar niet over maar een goed verstaander weet dan dat ook taxateurs mensen zijn.

Op basis van die waarde(n) worden de successierechten bepaald.

De WOZ waarde kan en mag nooit als grondslag dienen, simpelweg omdat dit een modelmatige waardebepaling betreft, welke niet per sterfdatum is, achteraf op basis van modelmatige vergelijking is vastgesteld, zonder hiermee rekening te houden met het individuele karakter van een onroerende zaak (onderhoud, ligging, etc).

Daarnaast is een WOZ taxatie niet perse opgemaakt door een registertaxateur wat wel een vereiste is voor de belastingdienst.

Hoe lang het duurt voordat de aanslag komt is van vele factoren afhankelijk. Dat verschilt per situatie.

Als laatste wil ik nog wat zeggen over je laatste deel van de vraag: De opbrengst van de woning is niet relevant voor de belastingdienst mbt de succesierechten. Zij constateren door een verklaring van erfrecht dat u erfgenaam bent en een vermogensbestanddeel krijgt. Of u dat verkoopt of aan uzelf houdt maakt voor de belastingdienst niet uit. Zodra u dit vermogensbestanddeel in handen krijgt bent u 'rijker' en kunt u belast worden. Toch is het zo dat de aanslag vaak een wat soepelere betalingstermijn kent dan een reguliere aanslag van de belastingdienst.

Overigens vallen veel 'minnelijke waarderingen' (fors) lager uit dan de waarde van de onroerende zaak per die datum, dat heeft iets te maken met dat 'luchtje'.

Mocht je meer willen weten, plaats een reactie of stuur een PBtje?

Toegevoegd na 14 uur:
ik heb nog wat aanvullende bronnen voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Sander, De wijzigingen in het erfrecht per 2010 zijn mij bekend. Ik ging bij de beantwoording van de vraag uit van de situatie in 2009. Is de overledene in 2010 overleden dan mag de WOZ waarde worden gebruikt. Dan zijn jullie al wel snel aan het afwikkelen. Verdere toelichting op mijn 2009 antwoord:
De WOZ waarde wordt inderdaad gebruikt voor belastingen. Maar daar worden andere belastingen mee bedoeld. In dit geval niet de Belastingdienst. Vaak wordt dat door elkaar gehaald. De WOZ waarde is over het algemeen een instrument voor gemeentelijke belastingen. Daarnaast is het een instrument voor de Belastingdienst voor de IB aangifte en nog wat andere belastingen. Het beste zou u contact op kunnen nemen met de notaris en/of de belastingdienst om an te geven dat u wenst over te gaan tot het laten waarderen van de onroerende zaak en of zij u verder willen informeren over de vervolgstap. Vraag specifiek naar wie er komt/moet taxeren. Dan kan men later nooit zeggen dat de taxatie niet geaccepteerd wordt (tenzij deze heel hard stinkt natuurlijk). Gebruikelijk is dat de notaris in samenspraak met u opdracht geeft tot de taxatie. Normaal gezien is de minnelijke taxatie een registertaxateur die lokaal bekend is, en een taxateur van de belastingdienst. Soms komt het voor dat een taxateur van de B-dienst aangeeft dat de registertaxateur alleen op pad mag, maar dat is enkel op initiatief van de B-dienst. Doe je dat niet dan bestaat de kans dat je achteraf problemen krijgt omdat men de taxatie niet accepteert en de taxateur opnieuw op pad moet samen met die van de B-dienst. Mijn optiek mbt het waardeoordeel is dat u een minnelijke waardering op MOET laten maken, omdat andere waarderingen niet geaccepteerd (kunnen) worden. Immers, als de B-diensttaxateur de lokale taxateur alleen laat taxeren dan is er nog steeds sprake van een minnelijke waardering. Minnelijke waarderingen vallen vaak lager uit dat reguliere taxaties. Echter gezien de crisis zou dit nu theoretisch niet per definitie op hoeven gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog twee links toegevoegd, die je kunnen helpen.

Andere antwoorden (3)

Ja, de WOZ-waarde is een goede indicator voor de waarde die je in de aangifte voor successie moet opgeven. Laten taxeren mag ook (maar niet aan te bevelen als je verwacht dat deze hoger uit komt).
De belastingdienst kan niet weten of je het huis wel niet wil gaan verkopen, dus daar kan/hoeft de aangifte niet op te wachten.
Het kan zelfs gunstig zijn eerst de aangifte te doen: als de werkelijke verkoopopbrengst hoger is dan de WOZ waarde.
14 jaar geleden
Het ligt er wel aan of je de enige erfgenaam bent. Als er ook nog andere erfgenamen hebt die die waarde niet willen accepteren dan zal je een taxatierapport moeten overleggen voor de daadwerkelijke afhandeling (als je van plan bent om er zelf te gaan wonen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
•De marktwaarde van het huis dient door een beëdigt taxateur te worden vastgelegd.
•Je bet verplicht de belastingdienst er van op de hoogte te stellen dat je successierechten moet te betalen. Afhankelijk hoe je “in lijn staat” met de erflater, wordt de drempel bepaald waarboven je successierechten moet betalen.
•De notaris kan eventueel de “nota”opstellen van wat en hoeveel je geërfd hebt.
•Het maakt niet uit of je het huis verkoopt of in je bezit hebt. Over de waarde minus de hypotheek die op het huis rust en de drempel betaal je successierechten.
•Theoretisch is het mogelijk dat er leningen op het huis rusten die hoger zijn dan de marktwaarde van het huis. Ook deze schulden erf je mee. Als je dan ook nog een hypotheek af moet sluiten om de successierechten te kunnen betalen, kan het best zo zijn dat de hele erfenis niet meer interessant is.
•In dat geval kun je via de rechter de erfenis weigeren. Dus bestudeer de situatie grondig, voordat je de erfenis accepteert. Kijk naar alle plussen en minnen.
•Het is mogelijk dat je een aanslag krijgt, voordat je het huis verkocht hebt. Als je geen cash hebt, zul je een hypotheek moet afsluiten op het huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zat ik er even naast. Je krijgt de belasting
aangifte thuisgestuurd. Zie uitleg. Voor het successierecht moet in beginsel door alle erfgenamen, of door de executeur namens alle erfgenamen, aangifte van de nalatenschap van de erflater worden gedaan door inlevering van een volledig ingevulde en ondertekende aangifte. In deze aangifte moeten ook de gegevens worden opgenomen van de overige verkrijgers, zoals de legatarissen en verkrijgers ingevolge de successierechtelijke fictiebepalingen. De aangifte moet plaatsvinden bij het kantoor van de belastingdienst waaronder de erflater met zijn of haar aangifte inkomstenbelasting viel. Gewoonlijk wordt zo'n vier maanden na het overlijden aan een van de erfgenamen een aan de erven geadresseerde aangifte successierecht uitgereikt. De termijn voor het doen van de aangifte eindigt niet eerder dan acht maanden na het overlijden. Zo nodig kan verlenging van de aangiftetermijn worden gevraagd. Een verleend uitstel verlengt tevens de termijnen voor het opleggen van de aanslag en eventuele navorderingsaanslagen. Erfgenamen zullen vaak ook een aangifte inkomstenbelasting ontvangen voor de aangifte van het inkomen van de erflater van 1 januari tot het tijdstip van overlijden (de F-aangifte). Hoewel de daaruit voortvloeiende inkomstenbelastingschuld wordt geacht formeel pas aan het eind van het kalenderjaar te zijn ontstaan, nemen wij aan dat de desbetreffende aanslag een aftrekbare vermogensschuld vormt bij de berekening van het successierecht.