Wat is een reeel bedrag voor een alleenstaande vrouw (50) voor dag boodschappen?

Beste mensen,

Ik heb net op de site van het NIBUD gekeken omdat ik benieuwd was hoeveel euro normaal is om te besteden aan de dagelijkse boodschappen per maand voor een alleenstaande vrouw van 50 jaar.
Op hun site staat dat je gemiddeld 5,88 per dag nodig hebt voor eten en drinken en dat je als alleenstaande er vervolgens 10% bij op moet tellen. Ik kom dan uit op iets meer dan 45 euro per week, maar in de praktijk werkt dat echt niet voor mij!
Nu koop ik ook verzorgingsproducten als wc papier, zakdoekjes, en wasmiddel/afwasmiddel ed dus spullen voor huishouden maar ook om mijzelf te verzorgen...…
Even nog een voorbeeldje: op de site staat dat ik voor 2,30 euro een gezonde warme maaltijd moet kunnen maken.....ik snap echt niet hoe als ik vlees en groente en aardappels/rijst wil en evt. een toetje.

Heeft iemand vanuit een andere bron een richtlijn wat een reëel bedrag is om te besteden aan dagelijkse boodschappen? Ik hoor het graag.

Gr CaroShine

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Amadea
5 jaar geleden
Als je afgaat op aanbiedingen en afgeprijsde artikelen lukt het heus wel om voor het bedrag dat het Nibud berekend heeft rond te komen. Dus het is zeker wel reëel.
Ritsuka
5 jaar geleden
Grotere verpakkingen halen, dan kun je meer ineens maken, en in de vriezer doen.
Ik maakte regelmatig bijvoorbeeld een pan stamppot, en deed dan allemaal portiebakjes in de vriezer.

Antwoorden (2)

Het Nibud geeft het minimale bedrag per dag van 5,90 euro en dat is dus voor voeding. Om daar mee je dagelijkse eten rond te krijgen is best lastig hiervoor moet je echt naar de zeer goedkope super een lidl bijvoorbeeld. de overige uitgave die jij noemt kun je ook goedkoop kopen en koop je ook niet dagelijks. Maar als je goedkoop alles doet moet je met 75 euro per week het kunnen redden. Het hoeft natuurlijk niet als je ruimer in je geld zit kan je ook meer uitgeven.
ronron1212
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
Het is tegenwoordig echt niet meer zo dat alles bij de Aldi of Lidl goedkoper is dan elders. De goedkoopste merken bij de Jumbo of AH zijn voor sommige producten juist goedkoper.
Als je alleen koopt wat je aan voedingsstoffen nodig hebt (dus geen chips, frisdrank, etc.) dan kun je echt veel goedkoper boodschappen doen. En dat kan nog steeds lekker (en gezond zijn).
45 euro per week, dat is ongeveer 180 euro per maand! Ik doe al jaren voor max 120 euro per maand boodschappen, inclusief toiletpapier, wasmiddel, tandpasta, zakdoekjes etc.
Het Nibud geeft een richtlijn wat je kunt zien als gemiddelde. Is je budget kleiner, of wil je liever meer uitgeven aan andere posten, dan zul je moeten bezuinigen op je boodschappen. En dan kun je nog steeds lekker en gezond eten. Koop alleen wat je nodig hebt qua voedingswaarde en kies voor de goedkoopste optie. Kant-en-klaar dingen of hele kleine verpakkingen zijn in verhouding altijd veel duurder. Verse groente die je zelf moet wassen, snijden en koken is over het algemeen goedkoper dan groente uit een zakje of potje. En prei is nou eenmaal goedkoper dan haricots verts uit Kenia. Je moet dus keuzes maken en bereid zijn zelf wat werk te doen in de keuken. Kijk per seizoen welke groentes goedkoop zijn. Voor minder dan een euro heb je een hele kilo wortel (winterpeen, geen bospeen of schoongemaakte worteltjes in een zakje). Dat is nog geen 25 cent voor een gezonde portie groente per dag. Is de bloemkool in de aanbieding, dan kun je voor 99 cent een grote bloemkool uitzoeken waar je 3 dagen van kunt eten. Een aangesneden bloemkool is goed te bewaren in de koelkast dus je hoeft niet 3 dagen na elkaar hetzelfde te eten. 450 gram diepvriesspinazie kost 40 cent.

Vlees en vis heb je in veel soorten, maten en prijzen! Neem een verpakking met 35% korting sticker. Kan ook makkelijk in de vriezer om te bewaren. Eet niet elke dag vlees, maar neem ook eens een ei of goedkope vissoorten (witvis is goedkoper dan bijv. zalm). Eiwitten haal je ook uit bijvoorbeeld bonen of linzen. Lekker in combinatie met rijst. De kosten van rijst en pasta zijn te verwaarlozen in een maaltijd.

Ook in toetjes moet je keuzes maken. Koop yoghurt of vla in een literpak. Toetje is voor de lekker, niet om de maag te vullen of voor noodzakelijke voedingsstoffen. Een klein toetje is dus genoeg voor het idee. Met vla, yoghurt, scheutje siroop, vers fruit of klein schepje (zelfgemaakte) jam kun je veel variëren. (Pak vla of yoghurt leeg? Doe er een scheutje melk in, even schudden en je hebt drinkyoghurt. Werkt ook met bijna-lege jampotjes!)

Geen zin of tijd om elke dag te koken? Haal een blik goed gevulde soep en eet dat met een paar sneetjes brood als avondmaaltijd. Ben je echt voor 1,50 euro klaar! Of maak zelf soep van restjes verse groente. Een paar keer per week een grote pan pasta of stampot maken is ook handig.
5 jaar geleden
Castle
5 jaar geleden
Netjes Inekez1 +
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Inclusief goede tips !
(+)
jodyenboyke
5 jaar geleden
+ zo kan het en is het voor velen ook noodzakelijk om te doen.