Hoe lang voordat je een huis intrekt moet je huurtoeslag aanvragen?

Stel je woont nu op adres A. En je wil in 1 december 2018 een huurtoeslag ontvangen want dan ga je in het nieuwe huis wonen en krijg je de sleutel.

Wanneer kun je dan huurtoeslag gaan aanvragen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8K

Antwoorden (1)

Je kunt geen huurtoeslag aanvragen voor een woning waar je nog niet woont. Pas als je er daadwerkelijk woont en je bij de gemeente op dat adres hebt ingeschreven, kun je de huurtoeslag aanvragen.

" Verhuist u? Pas nadat u uw nieuwe adres hebt doorgegeven aan uw gemeente en er daadwerkelijk woont, kunt u huurtoeslag aanvragen voor uw nieuwe adres.

Wanneer gaat mijn huurtoeslag in?
De huurtoeslag gaat in per de 1e van de maand. Staat u op de 1e dag van de maand nog niet ingeschreven? Dan gaat de huurtoeslag pas de volgende maand in. "

Huurtoeslag wordt altijd op of rond de 20e van de maand tevoren uitbetaald. Heb je vanaf 1 december recht op toeslag, dan krijg je die met terugwerkende kracht nadat je aanvraag is verwerkt. Je kunt de toeslag dus niet ontvangen voordat je de eerste maand huur moet betalen. Krijg je op 1 december de sleutel, zorg dan dat je op 30 november al inschrijft bij de gemeente op je nieuwe adres. Dat kan niet op zaterdag 1 december gebeuren en als je het maandag 3 december doet, heb je pas vanaf 1 januari recht op huurtoeslag.