Hoe kun je de eigenaar van een BV aansprakelijk stellen voor privé schulden?

Ik heb een aanzienlijke vordering bij een persoon die enig aandeelhouder is van een BV.
Normaal gesproken kun je privé schulden niet verhalen op een BV en kan de eigenaar niet aansprakelijk worden gesteld. Ik heb al een aantal malen geprobeerd mijn geld terug te krijgen, maar tot nu toe kom ik nergens.

In dit geval gaat het om een kale kip, want degene op wie ik de vordering heb heeft geen bezittingen meer zoals een koopwoning of een auto. Beslaglegging is dus niet mogelijk. Deze persoon besteed echter maandelijks flinke bedragen uit en bekostigd praktisch alles vanaf een zakelijke betaalrekening.

Ik heb sterk het vermoeden dat deze persoon niet van plan is zijn schuldeisers (al ken ik die niet) ooit nog te betalen. Ik weet wel dat er sprake is van onbehoorlijk bestuur, onder meer omdat al vanaf de oprichting in 2014 geen jaarcijfers zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.

Kan ik bij een bepaalde instantie terecht voor meer informatie?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (2)

Als het om een aanzienlijk bedrag gaat, ga dan vooral langs bij een advokaat of deurwaarder.
Je hoeft overigens de BV niet aan te spreken. Nog los van de vraag of die BV (als zelfstandig rechtspersoon) iets net de schuld heeft te maken. Die BV is deel van het vermogen van de schuldenaar, dus daar kan gewoon beslag op worden gelegd.
Maar nogmaals: het komt me voor dat hier wel wat juridische druk nodig is, en daar heb je professionele hulp bij nodig.
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
Ik vraag me wel af of je strikt juridisch gesproken kunt zeggen dat die BV deel is van het vermogen van de dga/schuldenaar en of je daar dan beslag op kunt laten leggen. Het lijkt mij dat niet de BV tot zijn vermogen behoort maar al die aandelen van die BV. Want die BV is een afgescheiden rechtspersoon, net zoals je geen beslag legt op een ander natuurlijk persoon die nog een schuld aan je heeft. Hoe je beslag legt op die aandelen weet ik niet precies.
Misschien dat beslaglegging op de rekening van de BV nog zou kunnen omdat hij daar zijn geld vandaan haalt.....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb al met een advocaat gesproken, maar hij zegt dat er pas openingen ontstaan wanneer er faillissement wordt aangevraagd. Dan zal er ook een curator worden aangesteld. Maar volgens mij heb je drie (zakelijke) schuldeisers nodig om faillisement te kunnen aanvragen....en ik zou niet weten hoe ik die kan vinden. De BV heeft maar een aandeelhouder, dat is dan weer een andere BV, die ook op zijn naam staat. Maar een privé schuld kun je niet verhalen op een BV.
Volgens de info die ik op internet vind ben je met een BV niet persoonlijk aansprakelijk (en de BV is een rechtspersoon) dus als je zakelijk schulden maakt dan kunnen schuldeisers niet bij jou komen om bijv. je auto in beslag te nemen (mits die in jouw privé bezit is natuurlijk). Ik weet dat deze schuldenaar geld heeft, maar dat kan ik niet zomaar aanspreken.
Er schijnen mogelijkheden te zijn, bijv. bij wanbestuur. Maar wie of wat dit dan moet aanzwengelen?
erotisi
5 jaar geleden
Volgens mij is het bij wanbestuur juist eerder zo dat ipv de bv de dga en of bestuurder prive aansprakelijk kan worden gesteld niet andersom
Het is heel simpel: als er geld in de BV zit, op de zakelijke rekening, dan kan je daar een vordering op doen en bij niet betalen naar een incassobureau. Die zullen eerst een schikking proberen te maken door het sturen van een rekening van hen met natuurlijk de extra kosten voor de incasso. Je kan heel makkelijk een no-cure no-pay incassobureau nemen, dan ben je niets kwijt.
Als het incassotraject ten einde loopt, dan gaat het naar de deurwaarder. De rechter beslist of de deurwaarder aan de slag mag gaan, bijv. in de vorm van beslaglegging op de zakelijke rekening en evt. inkomsten.

Als er geen geld binnen de BV is, want je hebt het over een kale kip maar ook dat ie alles vanaf zijn zakelijke rekening betaald (even onduidelijk daar), dan kun je overgaan tot faillissement vragen van de BV. Daar heb je wel een advocaat bij nodig en moet je naar de kantonrechter.

Bij een faillissement word een curator aangesteld die probeert om alle schuldeisers te vinden en die te betalen indien mogelijk.
Hij kijk ook of er sprake is van Onbehoorlijk Bestuur. Als dat zo is, dan kan je beslag laten leggen op privé inkomen en vermogen. Daar komt weer een deurwaarder aan te pas.

Het is een lang traject, maar het zeker waard als de vordering hoog is.

Dit is allemaal uit eigen ervaring en onderzoek door de jaren heen.