kan ik met me schuld werken bij de defensie ?

want ik ben aan genomen en heb een schuld dus hoe ziet dat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Het hangt er van af hoe hoog je schuld is en dan vooral, zijn er deurwaarders bij je geweest om de schuld te innen. Zit je al in een schuldregeling, dan moet je juist vaak werk zoeken om de schulden zo veel mogelijk af te betalen.

Is dat nog niet zo, dan kan het zijn dat een deurwaarder bij defensie komt om beslag te laten leggen op een deel van jouw salaris. Om de schulden mee af te betalen. Voor deze beslaglegging (het heet loonbeslag) heeft de deurwaarder een vonnis van de rechter nodig, het gebeurt niet zomaar. Een werkgever moet er wel aan meewerken, anders kunnen ze strafbaar gesteld worden.

Waar het om gaat is dat de meeste werkgevers het niet fijn vinden om ineens een loonbeslag te zien te krijgen. Het betekent extra werk voor ze en in sommige beroepen is het ook een extra punt, vanwege fraude die sommige schuldenaren plegen, om aan extra geld te komen. Ik zeg niet dat jij dat doet hoor, het is hoe werkgever hier over denken.

Dus het is geen reden om niet aangenomen te worden. Ook al mag het niet, het kan soms wel een reden zijn om een tijdelijk contract niet te verlengen, hoewel de meeste werkgevers dan een andere reden op zullen geven. Helaas. Het zou beter zijn als een werkgever in overleg met de werknemer zoekt naar een oplossing, naar begeleiding of iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor. Je hoeft niet je bankrekening te laten zien. Een schuld zegt ook niks over goed gedrag, dus als je zo'n bewijs moet halen krijg je het ook.
Het maakt niks uit hoeveel geld je wel of niet hebt. Dat checken ze niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel is het zo dat werknemers minder kunnen gaan presteren als ze erg lijden onder de schulden. Maar ik ken er ook zat, die er (vind ik zelf heel vreemd) geen minuut minder om slapen. Zelfs niet als er sprake is van loonbeslag. Ik zelf zou er nl. van wakker liggen als ik problematische schulden had en waarschijnlijk minder goed functioneren op mijn werk.