Waarom maken banken reclame voor contactloos betalen?

Ik zie regelmatig reclame voor het contactloos betalen. Deze reclame lijkt door de banken te worden betaald.

Waarom doen banken dat?

Dat bijvoorbeeld supermarkten voorstander zijn van contactloos betalen kan ik begrijpen: snellere doorstroming, dus kortere wachtrijen of minder kassa's nodig. Maar banken? Welk voordeel heeft een bank wanneer mensen contactloos betalen?

Cryofiel
5 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Contactloos betalen is makkelijk en is een tussenstap.
We gaan langzaam maar zeker naar een cash-loze maatschappij, dit betekent in de toekomst ook meer controle over je bankaccount.
1 van de volgende stappen is waarschijnlijk de RFID chip : https://www.youtube.com/watch?v=mJpZ27bKOZ0 RFID chip in Nederland : https://www.youtube.com/watch?v=_JjwsuZdJig De NWO komt dichterbij en we worden geleidelijk aan gevangen in hun subtiele netten. Aaron Russo 11 jaar geleden : https://www.youtube.com/watch?v=lF3iUNVoPt4 groet amadeus

Antwoorden (1)

Het voordeel voor de bank is dat alles wat te maken heeft met de dure contantgeldstroom (nog) verder kan worden teruggedrongen. Vaak worden/werden kleine bedragen nog contant betaald. Dat kan met contactloos betalen sneller.

Er zijn nogal wat kosten verbonden aan de fabricage en het transport van munten en bankbiljetten. Pinautomaten moeten regelmatig worden bijgevuld en steeds geavanceerder worden beveiligd tegen criminelen. Versleten bankbiljetten moeten uit de roulatie worden gehaald.
Hoe meer elektronisch wordt betaald, hoe minder deze "rompslomp" kost. Je ziet het al langer: de banken willen gewoon af van "betaalspullen" die duur zijn vanwege de handling eromheen, denk aan acceptgirokaarten en overschrijvingsformulieren.

Maar als door een it-ramp het het hele elektronische geldverkeer komt plat te liggen, heeft de samenleving een probleem van formaat. Maar misschien zijn daarvoor wel rampenplannen aanwezig.
Computoon
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Het is al een grote ramp voor de middenstand als op zaterdag de pinautomaten niet werken. Dan ontstaat er al een stress-situatie van formaat. Ik heb het achter de toonbank diverse malen meegemaakt. Het lijkt voor de buitenstaander iets kleins, maar ik kan je verzekeren dat het erg veel omzet scheelt. Dus dat is GROOT in het klein.
tinus1969
5 jaar geleden
Naast de dure contantgeldstroom beperken, kan dit ook een soort feelgood reclame zijn. Het gaat dan niet om de concrete voordelen van contactloos betalen, maar om het neerzetten van een sterk merk en het op de lange duur vasthouden van klanten.
Vergelijk wasmiddelreclames die waarschuwen dat wasbuiltjes gevaarlijk zijn voor kinderen.
Cryofiel
5 jaar geleden
@Computoon, als ik je goed begrijp is het dus niet eens zozeer een reclame voor contactloos betalen, als wel een reclame voor elektronisch betalen. Het gaat er dus niet om mij van het pinnen (met pasje en pincode) af te krijgen, maar om mij van het contante geld af te krijgen. Is dat inderdaad hoe je het bedoelt?