Moet ik het zelf betalen als ik naar de huisarts ga voor sterkere pijnstilling voor mijn kiespijn?

Ik heb al heel lang zo'n kiespijn maar ik kan niet naar de tandarts vanwege de kosten. Ibuprofen helpt niet meer en ik hou het niet meer, ik eet ook al een poos vloeibaar maar dat helpt ook niet. Ik dacht misschien is het gratis als ik naar de huisarts ga voor betere pijnstillers dan ibuprofen? Of moet ik het zelf betalen vanwege het eigen risico? De medicijnen misschien? Alvast bedankt! Grt. Anton

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
Utrecht
5 jaar geleden
Denk je niet dat je huisarts je naar de tandarts zal sturen in plaats van je sterkere pijnstillers te geven?
Je kan het willen uitstellen, maar je zal naar de tandarts moeten om het probleem aan te pakken en op te lossen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt alleen ik ben echt wanhopig want ik heb echt het geld niet voor een dure behandeling nu! Ik hoop dat de huisarts me wil helpen! Als dat niet ook heel duur is dan. Als ik ooit geld heb ga ik wel naar de tandarts!
SimonV
5 jaar geleden
Dit gaat mis op den duur. Tandartsen regelen wel wat met je financieel, het is in de eerste plaats hun plicht je te helpen.
Artseneed: “Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten.”.
Niet: op voorwaarde dat ik hiervoor betaald wordt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.tandartsverzekering.nl/fonds-tandartskosten.html
Veel universitaire ziekenhuizen bieden tandartszorg tegen gereduceerd tarief, zo kunnen studenten oefenen (onder toezicht), bv. https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/CTM/patienten/kosten/tarieven/Paginas/default.aspx
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Anton41, De basisverzekering vergoedt ook verschillende tandheelkundige behandelingen. U zit in ieder geval altijd nog wel met het eigen risico. Praat met de tandarts over een betalingsregeling. Een meevoelende tandarts zal u best van de pijn willen verlossen. Als pijnstillers niet helpen zijn dat ook kosten op het sterfhuis.

Antwoorden (3)

De afspraak bij huisarts word gewoon vergoed. De medicijnen die hij/zij voorschrijft helaas niet.

Denk er wel aan dat zo'n langdurige kiespijn andere gezondheids klachten kan opleveren. Zeker als er een flinke ontsteking zit moet het behandeld worden.

Bij veel tandartsen kun je een betalingsregeling treffen. Je bent echt niet de enige zonder geld en tandartsverzekering.

Maak in ieder geval een afspraak bij de huisarts. Zodat die kan beoordelen of directe behandeling noodzakelijk is.

En voor de tandartskosten kun je misschien proberen geld te werven via crowdfunding.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De niet-gemotiveerde min is niet van mij.
Zorgverzekeraars vergoeden wel geregistreerde medicijnen uit het Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) die door een huisarts worden voorgeschreven. Op de website medicijnkosten.nl kunt u opzoeken of een medicijn in het GVS is opgenomen. Het maakt veel uit wat voor zorgverzekering u heeft en wat u daarin vergoed krijgt.
De basisverzekering vergoed ook verschillende tandheelkundige behandelingen. Het is zinvol om met de tandarts daarover te spreken.
Even los van het feit dat je inderdaad gewoon naar de tandarts moet:
-De huisarts wordt betaald uit je zorgverzekering.
-Geneesmiddelen (dus ook pijnstillers) worden ook betaald door je zorgverzekering, maar gaan wel af van je eigen risico. De eerste 385 euro betaal je dus zelf. Pijnstillers zullen waarschijnlijk niet duur zijn, denk aan twee of drie tientjes, waarvan het meeste afleverkosten van de apotheek.

Maar: het is onvermijdelijk dat je naar de tandarts moet, en in die zin is pijnstilling slechts uitstel. Betalen voor pijnstillers is dus weggegooid geld. Verder is er grote kans dat de huisarts weigert om andere pijnstillers voor te schrijven. En dat langer wachten ook meer tandartskosten betekent.
5 jaar geleden
Ik weet niet of je je eigen risico al hebt verbruikt, maar als dit zo is kun je een verwijzing aanvragen via je huisarts naar de kaakchirurg. De kaakchirurg kan de kies dan trekken en dan kost het je verder niets.