Heb ik recht op studiefinanciering bij een tweede opleiding?

Ik zit nu in mijn laatste jaar van allround laborant op niveau 3, dit is vooral chemisch en ik ben zelf meer een bioloog, hierdoor denk ik dat ik beter nog naar niveau 4 kan gaan voor de biomedische richting, financieel gaat het niet zo geweldig dus kan ik stufi krijgen voor deze niveau 4 opleiding (ik stroom dan in het tweede jaar in dus duurt dan 3 jaar in totaal weer) want ik heb dan mijn niveau 3 diploma..
Duo schrijft het allemaal best ingewikkeld op

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

In principe wel, maar dat ligt ook aan je leeftijd en hoe lang je al naar school bent geweest. Als dit je eerste opleiding is die je af maakt, is de stufi die je hebt ontvangen tijdens die periode een gift.

Je houdt je stufi gewoon en hoeft zelf ook niks te veranderen, aangezien DUO dit automatisch doet wanneer je van opleiding verandert.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat hangt van een aantal zaken af.

1. Hoe oud was je toen je begon aan niveau 3? Tot je achttiende krijg je namelijk geen stufi. Er is dan sprake van een tegemoetkoming.

2. Hoe lang heb je over niveau 3 gedaan? En hoeveel jaar daarvan was je nog geen achttien?

Op de website van DUO zie ik dat je recht hebt op vier jaar stufi bij een mbo-opleiding, ongeacht het niveau. Dat is eenmalig. Het hangt er dus vanaf hoeveel jaar je al gebruikt hebt. Je hebt nog wel recht op een OV-kaart en een lening.