Wat zijn de bevoegdheden van een incassobureau?

Als bedrijf heb ik een vordering van een incassobureau aan mn broek.

Een brief met dreigende taal met meteen betalen anders enz.....

De client van het incassobureau claimt voor mijn bedrijf gewerkt te hebben in 2007.
En komen nu ineens met onbetaalde fakturen uit 2007.

Terwijl ik deze nooit eerder heb gezien en ken ik deze partij niet.
Het bedrag is rond de 1500 euro.

Wat moet ik nu doen?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Neem contact op met die client en probeer te achterhalen waar het op gebaseerd is.

Als echt blijkt dat het nergens op slaat geef je dit door aan het incassobureau.

Als het incassobureau er niks mee doet, lijkt me niet want de claim slaat nergens op dan, dan laat je het tot een rechtzaak komen en dan win jij met gemak omdat je kunt aantonen dat je geen zaken hebt gedaan met die persoon / bedrijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een incassobureau kan weinig meer dan met dreigende taal je overhalen tot betaling. Het incassobureau heeft geen rechtsmiddelen om bijvoorbeeld beslag te leggen op zaken.
Wat jou te doen staat is nagaan of de vordering terecht is. In dat geval kan het incassobureau na verloop van tijd de zaak aan een deurwaarder overdragen die wel beslag kan leggen etc.
Zet op papier wat jouw bezwaren zijn tegen de vordering. Noem daarbij zoveel mogelijk feiten en vraag om intrekken van de vordering en schriftelijke bevestiging daarvan. Je kunt hierbij hulp inroepen van een juridisch adviesbureau of op internet voorbeelden zoeken.
Succes

Toegevoegd na 2 minuten:
Jouw bezwaar stuur je aan het incassobureau voor alle duidelijkheid. Dat is nu de partij die van jou iets eist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een incassobureau zelf kan niets afdwingen. Er is altijd een tussenkomst van een rechter nodig om over te kunnen gaan tot het invorderen. Bij de rechter geldt: wie eist, die moet het bewijs leveren. Als jij zeker weet dat jij dit bedrijf of deze persoon niet kent, dan kan je ook niet tot betalen veroordeeld worden. Ze moeten hier namelijk toch een bestelling, een vrachtbrief of wat dan ook laten zien. Je moet wel bij het incassobureau laten weten dat je niet van plan bent om te betalen.

Dat wil niet zeggen dat het niet wijs is om te achterhalen waar de vordering nou op gebaseerd is. Soms vorderen bedrijven op een andere naam dan de naam waarmee jij zaken gedaan hebt. Vraag dus bij het incassobureau een kopie van de factuur op. Dan weet je waar het over gaat en kan je nagaan of de factuur al dan niet betaald is.

Nog een tweetal tips. Bel nooit met een incassobureau, handel alles schriftelijk af. Telefoongesprekken worden meestal niet opgenomen, dus alles wat je afspreekt kan verdraaid of 'vergeten' worden.

Ten tweede: er komen waarschijnlijk incassokosten bij. Kijk even naar mijn antwoord bij een andere vraag om te bepalen of dat allemaal volgens de regels verloopt.