Uiteraard kan dat. Als je je volledige (spaar)geld 'stopt' in aandelen en die aandelen niets meer waard
zijn doordat het eigen vermogen verdampt is van het bedrijf waarin je aandelen had (door grote of langdurige verliezen) zie je niets meer terug van je geld. Het rendement op aandelen is (gemiddeld) hoger dan op (bijv.) obligaties maar het risico is ook groter.
Als je wilt beleggen, doe dat alleen met geld wat je 'over' hebt en doe aan risicospreiding.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zeker geen aandelen financieren met geleend geld...
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij was tenminste wel straight-to-the-point.

Andere antwoorden (4)

Beleggen moet je doen met geld dat je 'over' hebt. Dan is het leuk als je er mee verdient, en je komt niet aan de bedelstaf als het mislukt. Maar in het verleden hebben mensen geld geleend om te beleggen in 'goudmijntjes', of een extra hypotheek genomen, of het melkquotum belegd en als het dan fout gaat ben je zwaar de klos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je het goed belegt is het goed doe je het fout en dat is de gok dat weet je nooit van te voren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beleggen in aandelen betekent dat je voor een klein deel eigenaar van een bedrijf wordt.

Een bedrijf kan echter failliet gaan. Dat is dat er meer schulden zijn dan bezittingen. En omdat jij dan een van de eigenaren bent, krijg je jouw geld niet terug.

Om er iets dieper op in te gaan: je bent alleen de waarde van je aandeel kwijt.
Maar heb je een niet-volgestort aandeel gekocht, dan zul je zelfs moeten bijbetalen. Deze aandelen staan op naam, en gaan niet via een soort van rekening bij de bank (waarin niet je geld, maar de waarde van je aandelen wordt bijgehouden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt er straatarm door worden. Verkeerd beleggen doe je als je geen geduld hebt, als je belegt in risicovolle soorten waardepapieren (bijvoorbeeld opties in plaats van obligaties) en als je in risicovolle bedrijven belegt (bijvoorbeeld oorlogsindustrie - sowieso geen aanrader).