Welke (digitale) handels en beleggings producten hebben een saldo meldingsplicht belastingdienst?

Producten en sites zoals bitcoin, en cfd's of andere handelsites moeten die ook gegevens doorgeven aan de belastingdienst. Of hoeven alleen traditionele Nederlandse banken het door te geven.

9 maanden geleden
in: Beleggen
ronron1212
9 maanden geleden
Alles wat geld waarde heeft is bezit waar dan ook je moet het opgeven.
crispy
9 maanden geleden
Bijvoorbeeld bij Bitcoin staat een saldo niet op jouw naam geregistreerd, maar in een wallet. Dus kunnen ze het niet opgeven aan de belastingdienst.
Je bent zelf wel verplicht om saldo's van bankrekeningen en beleggingen e.d. op te geven bij je aangifte inkomstenbelasting.
ronron1212
9 maanden geleden
Bitcoin moet je ook opgeven wallet of niet. Of het te controleren is of niet als het wel in de controle zit ben je de klos

Antwoorden (1)

Aanbieders van cryptovaluta vallen niet onder het begrip administratieplichtige. Met andere woorden: crypto exchanges zijn niet verplicht financiële gegevens van hun gebruikers te delen. Bijvoorbeeld banken, beleggingsbedrijven en andere financiële instellingen horen wel tot de zogenoemde 'administratieplichtigen'.
Vermoedelijk deelt het leeuwendeel van de crypto exchanges geen gegevens met de Belastingdienst. De Belastingdienst wil 'bevestigen, noch ontkennen' of en hoeveel cryptobedrijven gegevens delen.
9 maanden geleden