Waar blijft het geld van Facebook?

Als alle aandelen van Facebook verkocht worden, wordt het aankoopbedrag bij de kopers van hun bankrekening afgeschreven. Stel dat er dan in totaal 100 miljard wordt opgehaald. Als de koers nu zakt en alle aandelen bij elkaar nog maar 70 miljard waard zijn, waar is dan die 30 miljard gebleven?
Er is in dat geval toch 100 miljard opgehaald en "fysiek" afgeschreven van de kopers hun bankrekening? Dan kan die 30 miljard toch niet verdampt zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
1.1K

Antwoorden (5)

Die 30 miljard is het bedrag wat de aandelen nu minder waard zouden zijn. Als ze allemaal weer verkocht worden worden ze dus voor 70 miljard verkocht.

Doordat ze eerst voor 100 miljard GEKOCHT zijn ging er 100 miljard echt geld naar facebook. De kopers hopen natuurlijk op een hogere koers als fb het goed doet en dan kunnen ze (mondjesmaat want anders zakt de prijs weer gigantisch) hun aandelen voor meer dan de aankoopwaarde verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede uitleg! +
De verkopers van de aandelen hebben hun geld betaald aan de vorige eigenaar. Hierdoor was hun geld omgezet in aandelen. Aandelen zijn geen geld maar een papier met waarde. De aandelen prijs is gezakt dus is het papier met waarde minder waard geworden. Er is dus geen geld verdampt maar een waarde papier geen geld dus is minder waard geworden.
11 jaar geleden
Dit is lastiger uit te leggen dan het in werkelijkheid is. Een korter volledig antwoord is niet mogelijk.

Aandelen zijn vergelijkbaar met het eigen vermogen van een bedrijf. Het eigen vermogen gedeeld door het aantal aandelen, is de waarde per 1 aandeel.
Maar...
De handelswaarde wil nog wel eens verschillen.

Ik laat beurs-genoteerde aandelen even buiten beschouwing:
Het fysieke geld (onderdeel van activa) blijft in in de onderneming. Het aandeel kapitaal (passiva) minus de schulden is hetzelfde als de totale activa. Dit noemt men balans.
activa (bezit) = passiva (eigen vermogen+schuld)

Wanneer een bedrijf winst maakt, zal dit een resultaat opleveren, (de activa is dan gestegen). Om balans aan te houden zal de passiva ook moeten stijgen. Winst wordt geboekt op de resultatenrekening. En aan het eind van een periode wordt deze winst geboekt op de aandelen kapitaal. Balans blijft behouden.

Wanneer een aandeel beursgenoteerd wordt, dan is deze verhandelbaar, en krijg je te maken met handelswaarde. Wanneer het aandeel duurder danwel goedkoper verkocht wordt, dan heeft dit invloed op het bedrijfsresultaat. Meer of minder winst dus.
De koerswaarde heeft dan alleen invloed bij een handels-gebeurtenis, maar geen directe invloed op het resultaat.

Om mijn verhaal beter af te maken. De resultatenrekening wordt ook wel (winst-)reserve genoemd. Dit wordt door de aandeelhouders verdeeld over zichzelf (divident) en de rest wordt geboekt op de aandelenkapitaal.

Toegevoegd na 7 minuten:
Deze uitleg is misschien wat lastig voor de meeste mensen. Aandelen zijn nu eenmaal wat abstract.
Ik ga een makkelijker voorbeeld gebruiken.

Jij bent fietshandelaar.
Wanneer je een fiets inkoopt voor 100 euro en verkoopt voor 150 euro dan is de marktwaarde 150 euro. Bij de verkoop heb je 50 euro winst.
Wanneer de marktwaarde met 20 euro daalt, heb je nog geen winst of verlies. De marktwaarde is veranderd naar 130 euro. Dit betekend bij verkoop nog steeds 30 euro winst.
Stel nu dat iemand anders betere fietsen verkoopt, en jouw fietsen worden ineens veel minder waard. Zeg een marktwaarde van 50 euro. Dan is je fiets aan inkoopwaarde nog steeds 100 euro. Per verkoop maak je wel 50 euro verlies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geld is ook niet verdampt. Het is overgemaakt aan de aandeelhouders. De aandeelhouders hebben trouwens maar voor iets van 18 miljard opgehaald. Vergelijk het met iemand die 5 dezelfde zeldzame auto's heeft en er eentje aan een oliesjeik verkoopt voor 18 miljoen. Dan is het maar de vraag voor hoeveel hij de overige vier later kan nog verkopen. En het is de vraag hoeveel de oliesjeik ooit nog terugkrijgt voor de auto. De verkoper heeft echter 18 miljoen op de bank waar hij leuke dingen mee kan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100 miljard gaat naar Facebook in het bedrijf op de rekening 1000 Gestort Kapitaal. Voor Facebook is daar het verhaal eigenlijk ten einde.

Heel wat aandelen blijven in handen van beleggers zonder dat ze ze meteen verkopen.

Een aantal aandelen worden verkocht. Als bijv. 10% van de aandelen worden verkocht, en er zijn maar 5% geïnteresseerden om ze te kopen, zakt de prijs. Zo kan de prijs inderdaad naar 70% gaan.

Die 30 miljard is dan niet weg, maar de aandeelhouders hebben allen samen dan aandelen voor een waarde van 70 miljard euro. Pas als er een transactie zou gebeuren van alle aandeelhouders in een echte verkoop, zouden de aandeelhouders dan maar 70 miljard meer ontvangen, en zouden ze nochtans 100 miljard betaald hebben.

Als je een auto koopt van 25.000 EUR is die de dag nadien ook maar 22.000 EUR meer waard. Waar is die 3.000 EUR dan gebleven, is eigenlijk een soortgelijk vraag. Pas als jij die wagen verkoopt, zul je het verlies voelen, want je moet bij de bank wel het volledige bedrag terugbetalen (of je hebt het betaald bij aankoop).

Op die wijze kunnen min- en meerwaarden 'lucht' blijven.

In bedrijfseconomische termen bij expertises en waarderingen, gebruik ik dan de termen 'niet uitgedrukte en uitgedrukte maar niet gerealiseerde meer- en minwaarden' versus 'gerealiseerde meer- en minwaarden'.

Enkel de laatste zijn fysisch tastbaar, de eersten zijn voor een balans of om een idee te geven van wat een firma 'waard' is.