Wat is shortselling?

Wat is short selling precies?
Kun je dat leren? Wat zijn zo de dingen waarmee men rekening houdt wanneer men inzicht krijgt in het stijgen of dalen...
Gebruikt men hier hulpprogramma's voor die het hen vergemakkelijkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
5K

Het beste antwoord

Shorten van aandelen is het verkopen van aandelen om deze later aan een lagere koers weer in te kopen en zo een winst te realiseren.
Bij dalende beurzen verdient een actieve belegger geld door dalende aandelen eerst te verkopen (en zo ontstaat een short positie op zijn rekening) en daarna terug weer in te kopen. Het terugkopen van de aandelen heet men “coveren” of “buy to cover”.

De belegger verkoopt dus aandelen die hij niet bezit zodat deze aandelen ontleend worden van de broker. Het lenen van deze aandelen is gratis en onbegrensd in de tijd.

Voorbeeld:

U verwacht dat het aandeel Cisco zal dalen. U short 1.000 aandelen Cisco aan 23.5 USD

Resultaat: op uw rekening ontvangt u 23.500 USD en u ziet een short positie van – 1.000 Cisco in uw portefeuille-overzicht staan.

Cisco daalt tot 22.5 USD en u besluit uw short positie te coveren. U koopt 1.000 Cisco aan 22.5 USD en op uw rekening ziet u 1.000 USD staan (23.500 – 22.500 USD) en in uw portefeuille overzicht 0 Cisco.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om 'short' te gaan betekent dat u een valuta verkoopt zonder dat u eigenlijk in het bezit bent van die valuta. Dit doet u als u denkt dat de prijs van een valuta gaat dalen, en u koopt dan de valuta terug in de toekomst, met winst.

De gebruikelijke en meest gangbare manier om short te gaan is om eerst de aandelen (of obligaties) te huren van een custodian bank. Deze bewaart de aandelen van langetermijnbeleggers zoals pensioenfondsen, die hun effecten uitlenen tegen een vergoeding, de leen-fee. De inlener van de aandelen kan bijvoorbeeld een hedgefonds of market maker zijn. Zij verkopen de geleende aandelen en kunnen profiteren van een mogelijke koersdaling.