is het slim om nu te gaan speculeren op de aandelenmarkt?

Of kan je beter wachten met beleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Antwoorden (4)

De staatsloterij zegt niet zoveel maar ik heb wel gelezen dat er een aantal metalen is die zeldzamer en duurder gaan worden. Dit zou speculatief kunnen zijn. Bedenk echter wel dat de aandelen dan elke paar jaar in waarde zouden moeten verdubbelen. Met de paar procent winst die de meeste aandelen opleveren en de huidige geldontwaarding schiet het niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Speculeren en beleggen zijn twee verschillende dingen. Speculeren is (vrijwel altijd) een korte-termijn doelstelling waarbij er niet alleen gegokt op winst, maar ook op verlies kan worden. Dat kan dus altijd. Een veelgebruikt vehikel is het short-selling waarbij er gegokt wordt op de waardevermindering van een aandeel. Je kan dus bij zowel stijgende als dalende beurskoersen leuk speculeren.

Over het algemeen spreek je van beleggen als je wat meer betrokken bij je investering bent, en/of als je op een langere termijn bezig bent. De gedachte hierbij is dat uiteindelijk op de lange termijn aandelen meer waard worden.

Dan terug naar de vraag. Speculeren is mijns inziens net zo slim als gokken, of meedoen aan een loterij. Als je je erin verdiept dan worden je kansen beter, maar er is geen manier om het systeem te verslaan. Doe het dus alleen als het geld is waar je niet om geeft als je het kwijtraakt.

Beleggen kan slim zijn, zolang je maar niet verwacht dat je volgend jaar of het jaar daarop al lekker van winst kan genieten. Aandelen staan op dit moment laag en zijn in sommige gevallen zelfs ondergewaardeerd (dus de koers is lager dan dat die logischerwijs zou moeten zijn). Vanwege de laagste koers kan je meer aandelen kopen dan in economisch betere tijden. Uiteindelijk zal de economie weer aantrekken en worden jouw goedkoop aangekochte aandelen weer meer waard. Dus ook beleggen kan nu interessant zijn, maar zorg er wel voor dat je je risico's spreidt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan hoe handig je bent en hoeveel tijd j ergens in wilt steken. Speculeren kan je goed geld opleveren, ook in een tijd dat de koersen dalen, kijk maar eens wat je met onder andere put-opties kan doen. Je moet dan wel goed bij de les blijven. Beleggen in aandelen zou ik nu nog even voorzichtig mee zijn, de koersen kunnen nog steeds verder dalen. Ik zou liever afwachten totdat zich een eerste herstel begint af te tekenen. Gezien de aard van de vraag veronderstel ik dat je niet zo heel goed thuis bent in de wereld van beleggen, speculeren, opties en aandelen. Ik raad je op dit moment dan ook af te gaan speculeren. Mijn advies is je eerst te verdiepen in hoe de aandelen markten werken. Via je bank of een beleggingsclub of wat dan ook zou dat moeten kunnen. En pas daarna zou ik voorzichtig beginnen met geld dat ik over heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de euro verder daalt en bepaalde aandelen in waarde stijgen, dan is het wijs om euro's om te zetten in die aandelen.
Achteraf weet je het zeker.