Wat houd een sociaal ethische belegging in?

Ik las iets , dat het belastingtechnisch wel aantrekkelijk is om daar in te beleggen. Heb er nog nooit van gehoord. En welke risico,s er aan vast zitten

11 jaar geleden
in: Beleggen
1.4K

Antwoorden (1)

Die belastingvoordelen zijn voor de sociaal-ethische beleggingen afgeschaft per 1 januari 2013. Voor de groene beleggingen gelden ze nog wel, maar je krijgt minder heffingskorting. Dat betekent dat het voordeel vooral is dat je een hogere vrijstelling hebt voor de vermogensrendementsheffing. Zie bijvoorbeeld deze site: http://www.snsbank.nl/particulier/beleggen/beleggen-en-de-belasting.html

Sociaal-ethische beleggingen zijn bijvoorbeeld beleggingsfondsen waarbij het geld gebruikt wordt om microkredieten te verstrekken in derdewereld landen, of om de voedselzekerheid te verbeteren in een bepaalde regio. Maar het fiscale voordeel voor deze beleggingen geldt alleen nog maar voor de beleggingen die je op 1 januari 2012 had/gehad zou hebben.

De risico's zijn natuurlijk heel verschillend per fonds, als je dat wilt weten zou je moeten kijken naar de specifieke producten die banken aanbieden als sociaal-ethische belegging. Meestal is het risico niet zo groot en dus het rendement ook niet, en ik meen dat dat ook één van de redenen is dat men het toch wilde stimuleren door belastingvoordeel. Maar nogmaals: de risico's verschillen per product, dus daar zijn weinig algemene uitspraken over te doen. En de kans lijkt mij vrij groot dat banken hun beleggingen niet meer specifiek gaan labelen als sociaal-ethisch, omdat deze aanduiding wat minder interessant wordt voor beleggers en spaarders. Misschien verzint men wel een andere term, zodat ook de associatie met het (inmiddels niet meer bestaande) belastingvoordeel er niet meer is.