Soms wel en soms niet. Uit de publicaties kan je opmaken, dat er geen peil op te trekken is.
Uit het Financieel Dagblad 22-12-2016:
De aandelen waar analisten het meest positief over waren dit jaar presteerden 4% slechter dan de markt. De bedrijven waar zij het meest negatief over oordeelden deden het juist 11% beter dan het marktgemiddelde. Het is voor het eerst in zes jaar dat de analisten er zo naast zaten.
Dit is een van de conclusies uit het jaarlijkse analistenonderzoek van de broers Dirk en Willem Gerritsen. De eerste is universitair docent financiering en financiële markten aan de Universiteit Utrecht, de laatste is zelfstandig data-analist.