Waarom zijn overboekingen bij een Amerikaanse bank zo duur?

Een vorige werkgever, een Amerikaans bedrijf, heeft ooit voor mij een rekening geopend bij een Amerikaanse bank. Die was bedoeld voor "employee benefits", waaronder aandelen.

Ik heb die aandelen nu verkocht, en nu wil ik het geld overmaken naar mijn Nederlandse bankrekening, zodat ik die Amerikaanse rekening kan opheffen. Tot mijn verbazing kost zo'n overmaking maar liefst 40 dollar!

Zelfs een overmaking naar een andere Amerikaanse bank (voor mij niet van belang natuurlijk, maar de informatie stond op dezelfde pagina) kost 30 dollar.

Waarom zijn Amerikaanse overboekingen zo duur? Binnen Europa zijn alle overboekingen gratis (zolang het om alledaagse bedragen gaat). Ik denk dat hier een storm van protest zou losbarsten als elke overboeking € 22,50 (dat is 30 dollar) zou kosten.

Subvraag: hoe maken Amerikanen onderling geld over?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Beleggen
2K

Antwoorden (1)

Het is inderdaad bekend dat overboekingen erg duur zijn binnen Amerika. Hoe dit komt? Dat is niet met zekerheid te zeggen maar dat is simpelweg om geld te verdienen. Waar de Europese banken dat vroeger deden met de wisselkoersen van de vele valuta, deed Amerika dit waarschijnlijk met het belasten van het overmaken van geld. In de eurozone zijn er ondertussen nieuwe manieren van geld verdienen terwijl het in Amerika zo is gebleven. Hoe amerikanen tegenwoordig geld naar elkaar overmaken? PayPal is daar tegenwoordig erg populair, geld overmaken binnen de bank is gratis (immers het geld blijft bij dezelfde bank) en PayPal heeft een rekening bij elke grote Amerikaanse bank. Bovendien gebruikt men daar ook nog heel veel contant geld.

Overigens moet je 40 dollar redelijk als er geen wisselkoersopslag op komt. Dit is meestal 1-2% en over een groot bedrag loopt dit al snel op. Informeer ook bij de Nederlandse bank of ze jouw nog kosten zullen doorberekenen.

Verder kan je het nog proberen via een cheque of PayPal (houd hier rekening met een wisselkoersopslag!)