Welk deel erven ouders als hun kind overlijdt?

Stel kind C overlijdt en laat een nalatenschap achter van 60.000. Hij heeft alleen nog beide ouders en een zus. Hoeveel krijgen dan zijn ouders en zus? Er is geen testament.

5 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als de ouders hun kind overleven hebben zij beide recht op een vierde (1/4) van de nalatenschap van de erflater.
De zus van de overleden broer erft de helft van de nalatenschap van de erflater.
Als een van de ouders van de erflater nog leeft erft deze ouder 1/4 gedeelte en de nog levende zus 3/4van de erfenis.
LeonardN
5 jaar geleden
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2017-09-01 Artikel 10
1 De wet roept tot een nalatenschap als erfgenamen uit eigen hoofde achtereenvolgens:
b. de ouders van de erflater tezamen met diens broers en zusters;
Artikel 11
1 Degenen die tezamen uit eigen hoofde tot een nalatenschap worden geroepen, erven voor gelijke delen. Daaruit blijkt dat tot en met 4 personen in Nederland sowieso elk een gelijk deel erven 50-50 33-33-33 of 25-25-25-25 Dan komt de zin:
Artikel 11
3 Wanneer het erfdeel van een ouder door toepassing van de leden 1 en 2 minder zou bedragen dan een kwart, wordt het verhoogd tot een kwart en worden de erfdelen van de overige erfgenamen naar evenredigheid verminderd. Welke niet van toepassing is op deze vraag, maar wel laat zien dat met 5 personen waarvan minstens 1 de ouder is er toch 25% door de ouder georven wordt. In Nederland krijgen een zus en een vader dus ieder 50%
In Nederland krijgen een broer een vader en een moeder ieder 33,33..%

Antwoorden (2)

In België is het als volgt:. Iedere ouder heeft recht op een vierde van de nalatenschap. Het overige wordt verdeeld tussen de broers en zussen, of hun afstammelingen. Anders gezegd: broers en zussen erven de helft, als de beide ouders van de erflater nog leven.
Voor Nederland: Iedere ouder krijgt in deze situatie (minstens) een kwart van de nalatenschap. Stel dat beide ouders nog leven en dat de overledene een broer en zus heeft, dan krijgt ieder van hen 'n gelijk deel (een kwart per persoon). Zijn er meer erfgenamen, dan erven de ouders per persoon een kwart; de anderen krijgen de rest van de nalatenschap. Als de overledene geen broers heeft en de ouders zijn de enige nabestaanden, krijgen zij ieder de helft van de hele nalatenschap.
fremar
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
En wat als er alleen een zus is en twee ouders?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
alleen een zus en twee ouders: de zus krijgt de helft, de twee ouders samen de andere helft.
LeonardN
5 jaar geleden
Nee joan
dan krijgt ieder van hen 'n gelijk deel
+
Iedere ouder krijgt in deze situatie (minstens) een kwart van de nalatenschap Je snapt dan blijkbaar niet dat het dus ook meer kan worden, tot wel 100%
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Begin niet met dat ik iets niet snap. Je praat over zaken waar je geen weet van hebt. Je leest ook de bronnen verkeerd. @Fremar heeft het helemaal goed. Jij haalt er van alles bij wat er niets mee te maken heeft. Schoenmaker blijf bij je leest. Je kent niet eens de laatste ontwikkelingen.
LeonardN
5 jaar geleden
Zou je kunnen vertellen wat de laatste ontwikkelingen zijn, die relevant zijn voor dit onderwerp en niet 1/3 deel als antwoord geven voor de Nederlandse situatie? @Fremar je geeft voor de Nederlandse situatie niet de gevraagde delen zoals gesteld in de vraag.
Dan erven zij allen een even groot deel en de ouders minstens een kwart. Dat is in dit geval:
Vader 1/3 deel
Moeder 1/3 deel
Zus 1/3 deel

""
Groep 2: ouders, broers, zussen
Zijn er geen erfgenamen in groep 1? Dan erven de ouders en broers en zussen ieder een even groot deel. Ouders krijgen elk minimaal een kwart. De (klein)kinderen van de broers en zussen erven door plaatsvervulling als hun vader of moeder al is overleden. Halfbroers en -zussen erven de helft van wat broers en zussen erven.
""
---
Meerdere voorbeelden:
Bij 1 pers 100%
Bij 2 pers (ongeacht vader/moeder/broer/zus) ieder 50%
Bij 3 pers (ongeacht vader/moeder/broer/zus) ieder 33%
Bij 4 pers (ongeacht vader/moeder/broer/zus) ieder 25%

Daarna gaat het verschillen, de ouders krijgen dan minstens 25% en volle broers en zussen de rest gelijk verdeeld.
Vader 25%
Broer1,2,3 en 4 allen 18,75%
of
Vader 25%
Moeder 25%
Zus 1,2 en 3 16,66%
---
In jouw voorbeeld krijgt ieder persoon dus 20.000 euro
---
Voor situatie in Nederland.
---
In groep 2 ligt het iets ingewikkelder.

Het uitgangspunt is, dat ook in deze groep ieder van de genoemde personen een gelijk deel erft, met dien verstande dat het erfdeel van een ouder tenminste 1/4e gedeelte van erflaters nalatenschap is.

Voorbeeld: Laat iemand zijn beide ouders en één broer na, dan erft IEDER een GELIJK deel, dus >>1/3e<< gedeelte:
Voorbeeld: Laat iemand zijn beide ouders en één broer na, dan erft ieder een gelijk deel, dus 1/3e gedeelte:
---
Volgens de Rijksoverheid/belastingsdienst.
Groep 2: ouders, broers, zussen
Zijn er geen erfgenamen in groep 1? Dan erven de ouders, broers en zussen ieder een even groot deel. Ouders krijgen elk minimaal een kwart.
---
https://financieel.infonu.nl/belasting/88039-ouders-erven-van-hun-kinderen.html

Voorbeeldberekening – Eén ouder en twee broers
Henk komt te overlijden en heeft geen partner en ook geen kinderen. Hij laat € 90.000 na. Alleen zijn moeder leeft nog, en zij heeft dus recht op minimaal ¼e deel van de nalatenschap. Gezien het aantal gerechtigden zal het recht van de moeder echter HOGER zijn. Zij heeft namelijk recht op één derde deel van de nalatenschap. De broers krijgen ieder € 30.000 en de moeder ook € 30.000.
--
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2017-09-01

Artikel 10
b. de ouders van de erflater tezamen met diens broers en zusters;
Artikel 11
1 Degenen die tezamen uit eigen hoofde tot een nalatenschap worden geroepen, erven voor gelijke delen.
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Plus. Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
een min van mij, het antwoord slaat echt nergens op. De vraag gaat over het overlijden van een kind waarvan de ouders en een zus de erfgenamen zijn.
De verdeling is gewoon: 2 x 1/4 voor de ouder en de andere helft voor de zus. Soms is het enorme ingewikkelde Nederlandse erfrecht kinderlijk eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De berekening van de erfdelen is dus 100% fout.
LeonardN
5 jaar geleden
Heb je een bron? Is mijn bron onjuist? Lees ik deze zin verkeerd?
"Dan erven de ouders en broers en zussen ieder een even groot deel."
erotisi
5 jaar geleden
Tot 2003 stond het er zo:
"Artikel 901 1. Wanneer de vader en de moeder van eenen persoon, welke overleden is zonder nakomelingen en zonder echtgenoot na te laten, hem overleven, bekomt ieder hunner een derde gedeelte der nalatenschap, indien de verstorvene slechts éénen broeder, of ééne zuster heeft achtergelaten, welke het overige derde gedeelte bekomt. 2. De vader en de moeder erven ieder voor een vierde gedeelte, indien de overledene meerdere broeders of zusters heeft achtergelaten, en in dat geval, vallen aan deze laatstgemelde de twee overige vierde gedeelten te beurt."
http://collegebundel.nl/burgerlijk-wetboek-boek-4/01-01-2002/boek4
erotisi
5 jaar geleden
Vanaf 2003:
"Artikel 11 1. Degenen die tezamen uit eigen hoofde tot een nalatenschap worden geroepen, erven voor gelijke delen. 2. In afwijking van lid 1 is het erfdeel van een halfbroer of halfzuster de helft van het erfdeel van een volle broer, een volle zuster of een ouder. 3. Wanneer het erfdeel van een ouder door toepassing van de leden 1 en 2 minder zou bedragen dan een kwart, wordt het verhoogd tot een kwart en worden de erfdelen van de overige erfgenamen naar evenredigheid verminderd.
http://collegebundel.nl/burgerlijk-wetboek-boek-4/01-01-2003/boek4
LeonardN
5 jaar geleden
Juist een derde gedeelte of wel 33,3333....% (ik heb 33% gezegd, maar hoop dat dat het probleem niet is). Je tweede reactie is niet zozeer van toepassing. Dat gaat weer over halfbroers/zussen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als de overledene alleenstaand is, geen (klein)kinderen en geen testament heeft, erven de ouders, broers en zusters. Iedere ouder krijgt in deze situatie (minstens) een kwart van de nalatenschap. Stel dat beide ouders nog leven en dat de overledene een broer en zus heeft, dan krijgt ieder van hen 'n gelijk deel (een kwart per persoon). Zijn er meer erfgenamen, dan erven de ouders per persoon een kwart; de anderen krijgen de rest van de nalatenschap. Als de overledene geen broers heeft en de ouders zijn de enige nabestaanden, krijgen zij ieder de helft van de hele nalatenschap.
LeonardN
5 jaar geleden
-Als de overledene alleenstaand is, geen (klein)kinderen en geen testament heeft, erven de ouders, broers en zusters.- Klopt, hebben er verder ook geen discussie over
-Iedere ouder krijgt in deze situatie (minstens) een kwart van de nalatenschap.- Klopt, let goed op het woord minstens
-Zijn er MEER erfgenamen, dan erven de ouders per persoon een kwart; de anderen krijgen de rest van de nalatenschap.- Klopt zie mijn stuk 5 personen 25+25+18,75+18,75+18,75 Echter in het voorbeeld en in mijn antwoord zijn er MINDER erfgenamen.
-Als de overledene geen broers heeft en de ouders zijn de enige nabestaanden, krijgen zij ieder de helft van de hele nalatenschap.- Klopt. Dat is de situatie die geldt bij 2 personen zoals ik beschreven heb. Mocht het zo zijn dat er een vader en een zus zijn krijgen die ook beiden de helft (50%) Nogmaals het antwoord van Fremar is goed, maar jij (niet Fremar) trekt er een onjuiste conclusie uit. Fremar geeft GEEN delen voor de NL situatie zoals erotisi vraagt.