Moet ik de gehele som van de offerte betalen als ik niet alle uren nodig heb?

Ik heb van een adviesbureau een offerte voor 6 gesprekken ontvangen, en ben hiermee akkoord gegaan. De 6 gesprekken zijn inmiddels ook gefactureerd en betaald. Nu blijkt dat ik aan 3 gesprekken voldoende heb. Heb ik het recht om het geld van de 3 gesprekken die niet plaats zullen vinden terug te vragen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt een overeenkomst, waarin het bureau zich verplicht een nader omschreven dienst te leveren, waar jij een bepaald bedarg voor betaalt. Mocht later blijken dat je (een deel van) die dienst niet nodig hebt (of niet meer wilt hebben), dan kun je vriendelijk vragen om een deel van de betaling terug te storten, maar recht heb je daar niet op. Dat is wettelijk zo, maar ik ga er zondermeer van uit dat het ook zo in hun algemene voorwaarden staat.
Het is echter anders als je op hun advies tot die zes gesprekken bent gekomen. Als later blijkt dat ze je verkeerd hebben geadviseerd heb je een sterk argument bij je verzoek (eis?) voor een evenredige restitutie. Punt is wel wie bepaalt wat 'nodig' is. Als zij zeggen dat die drie gesprekken toch zeker wel nodig zijn sta je alsnog met elge handen. Of je staat in elk geval eens stuk zwakker.