Waarom zijn huismerken soms duurder dan A-merken?

Op de internetwinkels, maar ook in de fysieke winkels zijn huismerken soms duurder dan A-merken. Het valt me bijvoorbeeld op dat Venz goedkoper is en Milka even duur. Ik vergelijk de prijzen dan niet met het budgetmerk, maar met het huismerk van de supermarktketen. Waarom zetten supermarkten hun eigen merken even duur of zelfs duurder in de schappen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
LeonardN
5 jaar geleden
Waarom niet? Als het verkoopt hebben ze een grotere marge, dus meer kans op een hogere winst.
SentWierda
5 jaar geleden
Een A-merk suggereert de beste kwaliteit. Een huismerk doet soms niet onder voor een A-merk en kan zelfs beter zijn.
Prijs en kwaliteit zijn twee geheel verschillende zaken. Het goedkoopste product is soms het beste product.
Is er wel verschil tussen een huismerk en een A-merk? Om twee voorbeelden te noemen: W5 van Lidl is een huismerk en is tegelijk een A-merk. Dit geldt ook voor Dasty van Wibra.

Antwoorden (1)

Omdat mensen huismerken associeren mer de laagste prijs garantie die de supermarkt geeft en dus automatisch niet meer verder kijkt naar goedkopere alternatieven. Zo kan een supermarkt net doen alsof ze jou de beste deal geven terwijl ze toch meer winst behalen