Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt een lijfrente polis verdeelt bij overlijden?

Als enigist kind ben ik onterfd en de polis is uitgekeerd aan mijn tante, tevens executeur, volgens de voorwaarden waarop mijn vader deze had uitgekeerd gekregen. Nu is mijn vraag of ik daar niet voor een deel aanspraak op heb?

6 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ook als je onterfd bent kun je je kindsdeel opeisen!

Legitieme portie / kindsdeel / erfdeel
Zelfs als u bent onterfd kunt u aanspraak maken op uw legitieme portie of erfdeel. Daarnaast kan het zinvol zijn om in het geval u niet onterfd bent tóch een aanvullend beroep te doen op uw legitieme portie, omdat de erflater bijvoorbeeld veel heeft weggeschonken.
-------
Een kind onterven, legitieme portie als kindsdeel
Als een kind wordt onterfd, heeft het altijd nog recht op de legitieme portie als daarop een beroep wordt gedaan. >>De legitieme portie is de helft van een kindsdeel<< Als er een testament is waarin een kind wordt onterfd, verliest het kind niet al zijn rechten. Het kind heeft het recht om zijn legitieme op te eisen. Dat is om twee redenen wat anders dan een gewoon kindsdeel:
De legitieme portie is minder groot, omdat het de helft bedraagt van een kindsdeel;
Het is een vordering in geld en er bestaat geen recht op goederen.

N.B.:
1) zelf opeisen, legitieme deel is helft van een kindsdeel
2) is een vordering in geld, geen recht op goederen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding