Waarom is er inflatie?

Als geld, ongeacht hoeveel er van is, dezelfde waarde zou houden, wat mogelijk is, dan zou armoede gestopt kunnen worden door meer geld te maken. Wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K
ronron1212
6 jaar geleden
Nee wat als er te veel is wordt het dus minder waard.
ronron1212
6 jaar geleden
Geld bij drukken wil ook nog niet zeggen dat iedereen meer gaat verdienen of hogere uitkeringen krijgt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja maar het hoeft niet minder waard te worden toch?!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Ja maar het hoeft niet minder waard te worden toch?!" Je ziet dit toch dagelijks? De totale schuld van de U.S is ergens rond de 14.000 miljard, die rente drukt enorm op de begroting, als oplossing drukt de U.S geld bij, de in de inflatie in de U.S. blijft uitsluitend binnen de perken doordat de U.S. nog steeds de afspraken kan nakomen. Je moet weten dat geld niets meer is dan een afspraak en dat deze afspraak gebaseerd is op wederzijds vertrouwen. Als jij op een dag wakker wordt en de hele wereld heeft afgesproken met elkaar dat de euro geen reet meer waard is, en iedereen weet dat behalve jij, en je gaat nietsvermoedend naar de bakker voor een brood, en de verkoopster weigert jouw geld want immers is het niets meer waard, hoeveel geldwaarde en koopkracht heb je dan nog in je portemonnee? Als dat kwartje valt dan snap je iets meer van het monetaire systeem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap het idee wel hoor, alleen vanwege het feit dat dit zo wordt gedaan, is er armoede, als men, ongeacht de kwantiteit van het product, of de vraag ernaar, het voor de zelfde prijs blijft verkopen, Netals geld, dan zou armoede op te lossen zijn. Dank u voor uw antwoorden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Ik snap het idee wel hoor,"
Als je het snapte dan had je de vraag niet gesteld. "ongeacht de kwantiteit van het product, of de vraag ernaar, het voor de zelfde prijs blijft verkopen, Net als geld, dan zou armoede op te lossen zijn." Nee, dat heet marktwerking, armoede is niet op te lossen, zo zit de mensheid niet in elkaar, ik zou ook graag in zo'n wereld willen leven, maar weet je wat er dan gebeurt? Helemaal niks meer, er moet een incentive zijn om iedere dag op te staan om naar je werk te gaan om geld te verdienen om spulletjes te kopen die zijn gemaakt in landen waar jij en ik niet willen wonen.
Reddie
6 jaar geleden
Lees het boek "Waarom cola duurder is dan melk" van Bas Haring.
Die legt dat precies uit.
Thecis
6 jaar geleden
@Reddie,
Zo kan je iedereen verwijzen naar een boek. Dan zou dit forum overbodig zijn. Daarom kan je hier vragen stellen.
Reddie
6 jaar geleden
@Thecis,
Een complete uitleg vergt de nodige pagina's.
De antwoorden en reacties hier zijn verre van compleet, en niet duidelijk.
Zie je eigen reactie bij Buurmannetje.
Verder is de optie bron toevoegen er niet voor niets. Er wordt hier vaak doorverwezen naar internet.
ronron1212
6 jaar geleden
Als er geld wordt bij gedrukt wil dat dan zeggen dat iedereen meer geld krijgt? Daar gaat de vraag om. Want meer geld bij de burger zou dan armoede bestrijden even los van de inflatie en jou antwoord @Reddie Het antwoord is dus nee hiermee wordt de armoede niet bestreden want de burger krijgt niet meer geld doordat er geld wordt bijgedrukt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan @buurmannetje zou iedereen verplicht moeten zijn om een baan te nemen, iedereen is dat wel bereid te doen voor een armoedloze economie, en als men wil genieten van het geld, is er altijd nog vakantie. En degene die geen baan willen zullen niet mee doen met deze economie.
LeonardN
6 jaar geleden
En degene die geen baan willen zullen niet mee doen met deze economie. iedereen verplicht moeten zijn om een baan te nemen, iedereen is dat wel bereid te doen voor een armoedloze economie Hoe vaak kun je jezelf tegenspreken in 1 reactie? Hoe is het nu?
-Iedereen is verplicht een baan te nemen
-Iedereen is bereid een baan te nemen
-Iedereen die niet mee wil doen hoeft geen baan te nemen Wat je ongeveer beschrijft (of lijkt te beschrijven) is communisme. Op papier leuk, in de praktijk valt het tegen. https://www.youtube.com/results?search_query=jordan+peterson
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@LeonardN ik heb mijzelf niet gecontradicteerd, ik heb duidelijk laten weten dat de mensen die geen baan willen, niet er aan mee mogen doen, en de meeste mensen zullen wel mee doen/willen. Verder, deelt dit idee een paar similariteiten van het communisme, maar er is duidelijk een nuance, dunkt mij. Communisme is in de praktijk net zo een goed idee als in theorie naar mijn opinie, u bent slechts verward door dictatoren zoals Stalin die communisme beloofden maar met juist het tegenovergestelde kwamen, zo irritant dat veel mensen communisme daardoor slecht vinden, het is een eerlijk idee, het wordt alleen niet gemeend door dergelijke dictatoren zoals Kim in Noord-Korea....

Antwoorden (2)

Meer geld drukken is de oplossing niet, want de prijs van geld / goederen / diensten wordt bepaald door vraag en aanbod. Als je geld bij gaat drukken, dan denk je dat er meer geld in omloop is en iedereen happy is omdat je nu meer geld hebt dan tevoren, maar dat is schijn, de waarde is nog steeds gelijk, want iedereen die plots 2x zoveel geld gekregen heeft doordat de helft wat in omloop was is bijgedrukt gaat dit ook uitgeven waardoor de prijzen stijgen, en zo zit je weer in hetzelfde schuitje, want je moet nu compenseren voor de prijsstijging door nóg meer geld te gaan drukken. Dan krijg je wat er 8 jaar geleden in Afrika is gebeurd, dat je voor 1.000.000.000 Zimbabwaanse dollar een kippen-ei kon kopen terwijl je dit ei voorheen voor een paar cent kon kopen. Lees het onderstaande maar eens aandachtig: https://goldonomic.be/academie/category/hyperinflatie-in-zimbabwe
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar waarom is dat compenseren nodig? We zouden dat kippen-ei gewoon een paar cent kunnen laten, toch?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij geven immers de waarde aan dat ei:/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, met een stijgende vraag stijgt ook de prijs van het ei. Stel dat jij een 1.000.000 gadgets hebt die je te koop aanbiedt op internet voor €10 per stuk en je merkt dat je heel veel van die dingen verkoopt, dan is één van de eerste gedachten dat je de prijs van je gadget €20 maakt(want ze kopen het toch wel) en vooral ook omdat je het gevoel bekruipt dat je deze gadgets misschien wel tè goedkoop hebt aangeboden op het internet. Handelaren die de eieren bij de boer kopen merken ook dat de prijs van het ei is gestegen, en deze prijs wordt doorgevoerd aan de koper. En de boer die de kippen houdt om eieren te produceren merkt dat het voer kostbaar wordt(omdat er te weinig van is) en die voert de prijs van het ei op, en zo is de cirkel rond.
Thecis
6 jaar geleden
Maar wat is nu het antwoord op de vraag. Waarom is er inflatie? Los van of je geld gaat bijdrukken (daar ligt nu de nadruk op terwijl het in feite een aspect is van de vraag, maar niet de vraag zelf).
ronron1212
6 jaar geleden
Als er geld wordt bij gedrukt wil dat dan zeggen dat iedereen meer geld krijgt? Daar gaat de vraag om. Want meer geld bij de burger zou dan armoede bestrijden even los van de inflatie en jou antwoord @Buurmannetje. Het antwoord is dus nee hiermee wordt de armoede niet bestreden want de burger krijgt niet meer geld doordat er geld wordt bijgedrukt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron: "Het antwoord is dus nee hiermee wordt de armoede niet bestreden"
Bedankt voor je bijdrage, maar dat schreef ik al bij de reacties van de vraag.
ronron1212
6 jaar geleden
@Buurmannentje bedankt dit was mijn eerste reactie
Geld bij drukken wil ook nog niet zeggen dat iedereen meer gaat verdienen of hogere uitkeringen krijgt
Inflatie is er, omdat dat een "natuurlijk" proces is. Je kan het haast niet tegenhouden.

Inflatie kan grofweg door twee dingen komen.
1. Goederen zijn er in overvloed. Dat is het makkelijkst voor te stellen, door te bedenken wat er gebeurt als alles wat je wil hebben, aan bomen zou groeien. Uiteindelijk zou dan niemand meer geïnteresseerd zijn in geld, immers wat je met geld zou kopen kan je makkelijker direct van een boom afplukken.
2. Geld is er in overvloed. Als iedereen veel geld heeft, neemt de waarde van dat geld direct af. Om inflatie tegen te gaan zou je dan als overheid regels in moeten gaan stellen dat dingen dezelfde prijs behouden, maar dat zou direct voor een schaarste zorgen. Stel dat iedereen 1 miljoen euro in zou krijgen, dan wil iedereen gelijk een eigen huis en eigen auto hebben en TV hebben. Daardoor stijgt de prijs normaliter, want iedereen die een huis heeft, heeft direct meerdere kopende partijen die sowieso 1 miljoen kunnen bieden. Dus of de prijs stijgt dan, of als deze met dwang "laag" gehouden wordt, moeten er meer huizen gebouwd worden, de vraag naar huizen, auto's en andere goederen zou dan explosief stijgen, maar aangezien iedereen 1 miljoen euro heeft is er ook geen initiatief om deze te gaan bouwen, immers waarom zou je als je zoveel geld hebt? Daarnaast zouden allerlei producten direct de winkel uitvliegen, zoals "dure" horloges en TV's. De Mediamarkten zouden leeggetrokken worden, zonder dat iemand de volgende maandag wil gaan werken in de fabriek. Immers welke miljonair wil er nu gaan werken in een fabriek?
Die situatie is dus onhoudbaar.

Inflatie is dus onontkoombaar. Net als ijs wat smelt op een hooggelegen gebied vanzelf naar beneden gaat als water. Je kan het wel tegenhouden, maar dan creëer je weer een druk, die overigens vanzelf weer overloopt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Waarde van een object kan je beter bedenken als "gewerkte manuren".

Als we stellen dat 1 uur werk = gemiddeld 20 euro en je in dat ene uur 1 object kan maken, kan je de volgende dag wel 200 euro krijgen voor dat werk, maar je gaat daarvan niet 10x zo hard werken of 10x zoveel objecten maken. Je kan dus knoeien wat je wil met geld en de hoeveelheid ervan, maar je kan niet zoveel knoeien met het aantal objecten wat jij (of een ander) per uur kan produceren.

Doordat we geld zijn gebruiken kunnen we wel wat meer rommelen, net zoals een stuwdam bij een rivier (een soort vertragingsproces), maar je kan het niet zo maken dat het water uit zichzelf de berg weer op gaat.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leuke vergelijking!:) Daarom zouden er regels moeten zijn die bepalen hoeveel je van iets mag kopen, het is allemaal wel te regelen, op zich, maar daar is mijn gedachtegang te apart voor.