Er was een inflatie doordat de koers van de euro daalde, dus de ECB verhoogde de officiële rente, (vervolgd extra uitleg)

maar dat had geen effect op de koers van de euro, wel op de inflatie in het euro gebied. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wanneer de Europees Centrale Bank (ECB) de rente verhoogt, wordt het interessanter om te sparen, je ontvangen immers meer rente over je (spaar)geld, en minder interessant om te lenen, je moet immers meer geld terug betalen over het geleende bedrag.
Kortom, mensen gaan minder uitgeven.
Omdat de bestedingen naar beneden gaan, daalt de consumptie (vraag).
Wat natuurlijk negatief is voor de producenten
Deze zullen de prijzen naar beneden doen om het product toch aantrekkelijk te maken voor de consument. De inflatie daalt dus.

Omgekeerd wanneer de ECB de rente verlaagt, wordt het minder interessant om te sparen en interessanter om te lenen.
Je ontvang immers minder rente over je (spaar)geld en je hoeft minder rente over het geleende bedrag te gaan betalen.
De bestedingen zullen toenemen. De consumptie (vraag) zal stijgen en de producenten kunnen hogere prijzen voor hun producten vragen. Hierdoor stijgt de inflatie.