Hoe en waar goud sparen?

Per maand wil ik graag een bedrag uitgeven aan het sparen van goud, maar hoe kan ik dat het beste doen? Fysiek, of virtueel? Wat is het veiligst en meest betrouwbaar?
En waar? Want ik weet dat er veel mogelijkheden en bedrijven zijn, maar ik weet niet welke het meest betrouwbaar en veiligst is.
Alvast hartelijk dank.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
SimonV
6 jaar geleden
Hier staat wat info: https://www.bestebank.org/goud-op-rekening/ Fysiek zou je ook gouden munten kunnen kopen in plaats van baar goud.
Een goede kluis is dan wel onmisbaar.
ronron1212
6 jaar geleden
Een goud rekening openen bij een bank.
SimonV
6 jaar geleden
Kan dat nog?
ABNAMRO was de laatste bank waarbij dat kon, heb ik de indruk. Met welk doel wil je sparen, Denise? Speculeren? Veilige haven?
Cryofiel
6 jaar geleden
ETF's kopen is veel eenvoudiger. Heb ik ook gedaan.

Antwoorden (1)

Je kunt fysiek goud kopen en dat zelf ergens opslaan. Het voordeel daarvan is dat je je bezit kunt zien en voelen. Het nadeel is dat er een behoorlijk verschil zit tussen aankoop- en verkoopprijs. Met andere woorden, als je nu voor bijvoorbeeld € 100 goud koopt en datzelfde goud direct weer verkoopt, zul je er veel minder dan die € 100 voor terugkrijgen.

Nu ben jij van plan het goud jaren te bewaren, waardoor dit verschil minder belangrijk is. Maar toch: als je 5% minder terugkrijgt dan de aankoopprijs, dan blijft het je 5% kosten, ook als je die 5% over vele jaren verdeelt.

Daarnaast moet je rekening houden met mogelijke opslagkosten. Je kunt je goud thuis bewaren, zeker als je een (vast ingebouwde) kluis hebt. Maar dan nog kan een inbreker die de kluis vindt jou dwingen de kluis voor hem te openen. Je kunt je goud ook in een kluisje bij de bank bewaren, maar dan ben je daar weer kosten en "gedoe" aan kwijt.

Het is aan jou om te bepalen of het genot van het fysieke bezit groot genoeg is om nop te wegen tegen de genoemde nadelen; dat kan ik niet voor je beslissen, dat moet je zelf doen.

De andere manier is virtueel goud kopen. Op de aandelenbeurs zijn diverse ETF's (exchange-traded funds) die (vrijwel) 1-op-1 de goudkoers volgen. Je koopt dan zo'n ETF, en als in de daaropvolgende tijd de goudkoers met 10% stijgt, stijgt de waarde van jouw ETF ook met (vrijwel) 10%.

Als je zo'n ETF koopt, betaal je transactiekosten. Daarnaast rekenen banken soms bewaarloon, 'service fee', of hoe ze het ook mogen noemen. Informeer daarnaar voordat je een aandelenrekening opent. Omdat jij je ETF's lang zult bewaren, is vooral het bewaarloon van belang; transactiekosten zijn minder van belang als je je aankopen kunt opsparen (zo af en toe een grotere aankoop in plaats van regelmatig een kleinere aankoop). Wil je echter heel regelmatig een kleinere aankoop doen, dan gaan de transactiekosten meetellen.

Voordeel van het kopen van een ETF is dat je geen opslag (kluis) nodig hebt, en dat je aandelenbezit verzekerd is.

--

Ik heb hierboven twee mogelijkheden genoemd (fysiek goud, en ETF's). Welke voor jou de beste is hangt af van je persoonlijke voorkeuren. Ik hoop dat ik je voldoende informatie heb gegeven om een overwogen keuze te kunnen maken.

Cryofiel