Weet iemand hoe kan ik een rekening nummer genereren ?

de rekeningnummer bevat 12 cijfers de eerste 3 posities van de rekening voerende bank, en de laatste twee controlegetal (2 posities) die heb allemaal niet nodig ik wil de algoritme van de andere 7 cijfers. weet iemand dat ?

Toegevoegd na 44 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/International_Bank_Account_Number

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Een correct rekeningnummer bestond (voordat de IBAN er was) uit 9 of 10 cijfers. Niet alle nummers in die reeks zijn geldige rekeningnummers. Ook niet alle nummers zijn uitgegeven en daarom ook niet geldig.
Een rekeningnummer moet voldoen aan de elfproef, zie hiervoor http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef

Voor IBAN nummers geldt de 97 proef, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/International_Bank_Account_Number
Let op dat IBAN nummers in het buitenland meerdere cijfers bevatten.
Het controlegetal wordt verkregen door
- de rekeningidentificatie te nemen
- er de landcode achter te plaatsen
- alle letters te vervangen door hun positie in het Latijns alfabet, A=10, B=11, .. tot en met Z=35
- twee nullen toe te voegen aan het einde
- dan delen door 97 en de rest nemen
- het controlegetal is 98 min deze rest
Voorbeeld: Voor een imaginair Nederlands ING banknummer 1234567 is het IBAN NLxx INGB 0001 2345 67 (zie hieronder). Het controlegetal wordt als volgt berekend:
INGB0001234567
INGB0001234567NL
1823161100012345672321 (N = 23 L = 21)
182316110001234567232100 mod 97 = 78 [1]
98 - 78 = 20 [2]
Het IBAN zal dus NL20INGB0001234567 zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt maar alles wat u verteld weet ik en eigenlijk het is een groet Verschelling tussen België en Nederlands ik wil de rekening nummer alleen genereren via een programma maar ik vind geen duidelijke overzicht toch bedankt .
gr.