Rekening betaald voor een vriendin, kunnen wij dat geld terug eisen?

Na zielige verhalen hebben wij twee jaren geleden een rekening van een vriendin betaald aan de gemeente. Gemeentelijke belastingen. Vriendschap inmiddels verbroken. Wij willen ons geld terug aangezien zij meerdere mensen heeft "geplukt". Contact opgenomen met de gemeente. Wij hebben genoeg bewijs. In de transactie staat haar debiteur nummer en notanummer. Gemeente heeft ons de informatie gegeven. Wij hebben zojuist kopieën van de documenten en een nette brief gestuurd met het verzoek het geld over te maken. Hoe sterk staan wij?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"van een kale kip kan je niks plukken"
Castle
6 jaar geleden
Wie zegt dat het een kale kip is. Veel oplichters hebben geld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bij het gerechtelijk loket in jouw woonplaats kun je gratis advies krijgen over wat je het beste kunt doen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Heb je bewijs dat het een lening was, en geen vriendendienst?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou niet weten hoe je het geld terug kunt krijgen.
De Frans-Zwitserse dichter Jean Antoine Petit-Senn schreef het al:
Als een vriend je vraagt om geld te lenen, vraag je dan af welke van de twee je wilt verliezen' Wie zegt dat het geen gift was? Je vond haar zielig, als zij toentertijd het geld niet had, kan men niet bewijzen dat zij het u wel heeft.
Van een kale kikker kan men geen veren plukken.
https://www.ensie.nl/spreekwoordenboek/van-een-kale-kikker-kan-men-geen-veren-plukken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij bepalen toch of het wel of niet terug moeten krijgen? Het is immers ons geld. Is onze gedachten gang. Of heb ik het mis??
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als zij honderden euro's geld besteed aan kleding en gaat lachen om een snelheid boete van over de 100 euro en ook nog eens haar rekeningen niet betaald dan gaan mijn nek haren overeind staan. Ze is dus niet zielig en moet het fatsoen hebben om ons terug te betalen. Vuile oplichter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Documenten van de gemeente, o.a. ontvangstbewijs en dat haar debiteur nummer en notanummer in onze transactie staat
Utrecht
6 jaar geleden
Maar bij wie probeer je nu het geld terug te claimen. Het lijkt er bijna op dat je bij de gemeente de betaalde belasting terug wil hebben. Dat gaat niet lukken. Je moet bij haar zijn.
TurfGraver
6 jaar geleden
Heet zoiets niet "leergeld"? :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het geld terug te claimen bij die nep vriendin natuurlijk. De gemeente kan er niks aandoen, maar zij staan wel achter mij
TurfGraver
6 jaar geleden
Wat Rieneke1 zegt, anders valt er niks te eisen (claimen).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij hebben bewijs (specificaties nota en ontvangstbewijs van de gemeente) dat haar rekening van de gemeente van onze rekening is gegaan en een mens met fatsoen betaald dat terug! Morgen bel ik het juridisch loket. Er staat ook NIET zwart op wit dat zij het geld mag houden. Ik ben zo klaar met profiteurs!!!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is uw geld, nu moet u nog zien het terug te krijgen.
U stelt hier de vraag hoe sterk u staat en dan gaat u uitleggen dat u heel sterk staat. Het komt voor alsof u hier geen advies wilt, maar alleen uw woede wilt koelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goedenavond JoanDArc. Ik ben ook heel boos. Dat ziet u goed. Nadat ik had aangegeven niks meer met haar te maken wil hebben (omdat ze meerdere mensen financieel had belazerd en nog meer redenen) en haar had geblokkeerd. Bleef ze mij kwetsende opmerkingen sturen via de sms met een dreigende ondertoon. Na twee keer aangegeven te hebben dat ze mij met rust moet laten, toch nog dreigende smsjes. Het moet maar eens afgelopen zijn dat ze andere mensen inclusief mij dupeert. Nu is inderdaad de vraag "hoe sterk sta ik?"
TurfGraver
6 jaar geleden
U heeft dus "bewijs" dat u een rekening voor haar heeft betaald. Mooi. En nu?
Welk overeenkomst voor een terugbetaling regeling heeft u? Of was het een gift? Nee, u staat niet sterk in het terug eisen van dit geld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er staat schriftelijk niks vast qua afspraken. Wel het harde bewijs dat haar nota van onze rekening is gegaan. Want we hebben documenten opgevraagd van de nota bij de gemeente. En haar debiteur nummer en notanummer staat in onze transactie. En in het ontvangstbewijs van gemeente staat ook dezelfde debiteur nummer en notanummer
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@deborah1610, natuurlijk bent u heel boos, getergd zelfs. Natuurlijk wil u het geld terug als het geen gift was maar een lening. Daar zijn wij het echt wel over eens.
Om te bepalen hoe sterk u staat zou ik alle gegevens die u maar op kunt hoesten om te bewijzen dat het geen gift maar een lening is op hun waarde moeten beoordelen.
Dat kan ik alleen maar als u deze bij mij op tafel legt, en dat gaat niet gebeuren. Als u een juridisch geschil hebt met iemand anders dan kunt u als burger een civiele procedure aanspannen.
Hoe gaat zo’n civiele procedure in zijn werk? Hoe lang duurt het en wat kost het?
Vraag in ieder geval eerst juridisch advies
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Contact/Juridisch-advies De Rechtspraak kan u niet helpen met inhoudelijke juridische vragen, omdat rechters onpartijdig en onafhankelijk zijn, zij kunnen u wel vertellen waar u met uw vragen terecht kunt. Bezint eer u begint, procederen om een koe, kost een koe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
JoanDArc: Dank u wel voor het goed meedenken en voor uw begrip. Waardeer uw hulp! Bedankt voor de link. Morgen ga ik contact opnemen en juridisch advies vragen. U bent een topper.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En aan alle mensen die hier gereageerd hebben. Dank jullie wel voor het meedenken. Waardeer het
TurfGraver
6 jaar geleden
Succes, en laat ons weten hoe het afloopt.

Antwoorden (2)

Het is me niet duidelijk van wie je dat geld terug wilt vragen: van de gemeente of van de vriendin.

Tegenover je vriendin sta je niet sterk. Als er verder geen afspraken over terugbetaling van het voorgeschoten bedrag zijn aan te tonen, dan zal het moeten worden beschouwd als gift aan haar. (Mogelijk is daar nog wel schenkbelasting over verschuldigd trouwens). Als terugbetalingsafspraken te bewijzen zijn, dan kun je nakoming daarvan proberen te vorderen.

Tegenover de gemeente is evenmin sterk. Je kunt het betaalde bedag proberen terug te vorderen op grond van de zgn. onverschuldigde betaling (6:203BW). Of dat lukt is maar de vraag, want er is al twee jaar geleden bewust een bedrag overgemaakt naar de gemeente voor een specifieke factuur van iemand anders. Het is lastig vol te houden dat dit per ongeluk was en de gemeente had geen reden aan te nemen dat de betaling onjuist was. Er is door de gemeente wel geen prestatie aan jou verricht, maar ik kan me voorstellen dat de gemeente en ook de rechter het aannemelijk vinden dat er sprake was van een schenking.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
In de reacties op de vraag staat duidelijk vermeld dat de vraagsteller het geld van de voormalige vriendin terug wil ontvangen, niet van de gemeente. De gemeente staat wel achter haar, zo schrijft de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in de reactie is ook duidelijk dat vragensteller klaar is en begrijpt dat de vraag niet te beantwoorden is. Zij is reeds volledig op de hoogte van haar mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Schenkbelasting omdat iemand rechtstreeks aan de gemeente een rekening 'gemeentelijke belastingen' voor je betaalt? Waar haalt u dat vandaan?
art 203 Burgerlijk wetboek, boek 6 is niet van toepassing. De betaling aan de gemeente was geen onverschuldigde betaling. De gemeente had recht op het bedrag van de betaalde factuur.
Natuurlijk kun je het geld dat je voor vriendin betaald hebt terug eisen. Probleem is dat je iets moet bewijzen: wie eist, bewijst.
--------------------------------------------------------

De rekening betalen voor vriendin is natuurlijk een vriendendienst en dat het je het geld terug verwacht(te) lijkt me duidelijk. Anders had je wel gezegd dat het een gift, een cadeau was. Logisch.

Probleem is dat het enige harde bewijs de klantgegevens --haar klantgegevens-- en het rekeningnummer --jouw rekeningnummer--, niet voldoende is.
Hierop staat bv niet vermeld als omschrijving: "voor je verjaardag!"

Bewijs dat het betaald is, door jou betaald is, is het punt niet. Dit ligt vast bij de gemeente en ook in de overschrijving door VS.

Vriendin lacht om een boete van >€100 en betaalt haar rekeningen niet. Dit tekent haar en bestempelt haar tot wanbetaler en ook nog eens niet slim, niet betaalde rekeningen worden duurder. Wanbetaler, geen geweten, niet fatsoenlijk.

Niet iedereen kan dit, 'lenen' en vervolgens niet terugbetalen en achteraf alleen maar lachen. Tja, zo iemand zou je een oplichter kunnen noemen.
De vriendschap heb je inmiddels opgezegd, begrijpelijk, maar minder handig om je geld terug te krijgen. Dit speelt al 2 jaar, er is een einde aan geduld. Heb je de irritante smsjes, bewaard? dat zou dus bewijs kunnen zijn.

Hulp van een jurist, Juridisch Loket om te beginnen is nodig. Hier kan men vertellen wat precies de mogelijkheden zijn. Ook online zijn advocaten die gratis hulp toezeggen, eerste gesprek. Misschien is dat ook een manier om i.i.g. eerst meer informatie te krijgen voordat je stappen onderneemt.

N.B. Het is de vraag, afhankelijk van de hoogte van het geleende bedrag, of het de moeite waard is om naar de rechter te stappen. Tenzij je vriendin een lesje wilt leren, Deborah, dat kan altijd 'at any price'.

Succes!