Als je van het jaar 2010 huurtoeslag moet terugbetalen, wordt dan de voorlopige aanslag van 2011 ermee verrekend?

Of zijn dit twee aparte dingen? Krijg ik het bedrag wat er op de voorlopige aanslag staat wel gewoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Als het goed is staat dat allemaal in de brief die je hebt gekregen waarin ook staat dat je moet betalen.

Je voorlopige aanslag bedrag zal je gewoon krijgen, al is het wel handig om het bedrag naar beneden bij te laten stellen, als je over 2010 geld teveel hebt gekregen en dus terug moet betalen, zal je misschien nu weer teveel krijgen, en volgendjaar weer kunnen gaan betalen.

We zitten trouwens nu al in 2012.. neem aan dat je voorlopige aanslag van 2011 ook al achter de rug is ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt dat niet verrekenen met elkaar.
ronron1212
11 jaar geleden
Je moet gewoon je HT terugbetalen. Kun je dat niet of doe je dat niet, en neem je zelf geen contact op om iets af te spreken, dan wordt er op een bepaald moment verrekend met je huidige HT (als je minimaal 20 euro per maand HT krijgt nu).
Is dat ook niet mogelijk, kan er niet verrekend worden en betaal je niet uit jezelf terug, dan krijg je zo'n briefje 'Uit naam der Koningin' van de deurwaarder, met een heel korte betaaltermijn en veel extra kosten.
Je kunt ook naar de Belastingdienst bellen om voor te stellen het te laten verrekenen met de HT die je nu krijgt.
Moet je minder dan 480 euro terugbetalen, dan wordt er elke maand 20 euro ingehouden op je HT bij verrekening (of je moet zelf elke maand 20 euro betalen).
Gaat het om meer dan 480 euro, dan moet je het bedrag door 24 delen (want je mag 2 jaar doen over het terugbetalen), en dan weet je wat je per maand moet betalen. Bij een afbetalingsregeling betaal je wel rente.

Meer info hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/toeslag_terugbetalen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is ja, dat wordt verrekend als jij de uiterste betaaltermijn van de beschikking overschrijdt.

Je antwoord vind je in artikel 30 van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen die over de huur-, zorg en andere toeslagen gaat.

Artikel 30 lid 1 luidt: "De Belastingdienst/Toeslagen is bevoegd tot verrekening van een door de belanghebbende verschuldigd bedrag aan terugvordering met een aan hem uit te betalen tegemoetkoming of voorschot daarop, een en ander ongeacht de inkomensafhankelijke regeling die het betreft en ongeacht het berekeningsjaar."

Artikel 30 lid 3 luidt: "Een verrekening vindt niet eerder plaats dan nadat de termijn bedoeld in artikel 28 is verstreken. De in de artikelen 27 en 29 bedoelde rente alsmede bestuurlijke boeten kunnen in de verrekening worden betrokken."

Uit de wet, en uit mijn werkervaring, weet ik dat deze regel ook toegepast wordt als er een betalingsregeling afgesproken is.