Hoe komt mijn dochter aan een uitkering?

Mijn dochter is 21 jaar en al zes jaar ziek. Ze lijdt aan een ernstige vorm van reuma en heeft een auto-imuunziekte. Altijd pijn. Kan niet lang zitten of staan. Kan moeilijk bukken. Komt zonder morfinepleisters de dag niet door. Ze heeft haar school niet kunnen afmaken. Nu wil ze een uitkering aanvragen, zodat ze niet steeds bij mij hoeft aan te kloppen. Gemeente en UWV geven niet thuis. Hoe kom ik er achter waar ze recht op heeft?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.arbeidsongeschiktheid.org/jongeren.htm
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik ben ook arbeidsongeschikt en heb al sinds mijn 18e verjaardag een WAJONG uitkering.
wij zijn goed geholpen door een maatschappelijk werkster.
die hebben we gekregen via de huisarts.
uw dochter zal wel eerst gekeurd moeten worden door het UWV.
maar dat is een formaliteit.
het UWV kan lastig zijn maar laat u daar niet door ontmoedigen!

Antwoorden (3)

Het feit, dat ze 21 jaar is kan betekenen, dat ze op zichzelf zou moeten kunnen wonen. Dat betekent dan ook, dat ze hulp nodig heeft die ook betaald moet worden.
Ik zou zeker contact opnemen met een rechtswinkel en zelfs met de Nationale Ombudsman:
https://www.nationaleombudsman.nl/?gclid=EAIaIQobChMIqoK66p-e1wIVyQrTCh03YARTEAAYASAAEgIPNfD_BwE
Heel veel succes en sterkte; wordt misschien een lange weg. Volhouden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het UWV en de gemeente geven niet thuis? Heeft uw dochter een aanvraag ingediend? en voldoet deze aan de voorwaarden? Op een aanvraag moet een besluit volgen. Wanneer het UWV of de gemeente de aanvraag afwijst staat in het besluit de reden. Wanneer de aanvraag wordt afgewezen, kan uw dochter in bezwaar en vervolgens in beroep. Een rechtshulpverlener kan haar hierbij helpen.
Kijk ook eens bij formulier beoordeling arbeidsvermogen op www.uwv.nl Wanneer uw dochter ervoor in aanmerking komt, kan ze mogelijk een Wajong-uitkering van het UWV krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor de leeftijdscategorie 18-27 jaar gelden speciale regels t.a.v. bijstand. Als je nog onderwijs kunt volgen en er recht is op studiefinanciering is bijstand niet mogelijk. Ook als er een studie gevolgd kan worden is er geen bijstand als dat onderwijs niet gevolgd wordt. Een voorbeeld is de beroepsbegeleidende leerweg (BBL-opleiding).

Als je geen onderwijs kunt volgen kan er wél recht op bijstand zijn. Er moet eerst 4 weken actief naar werk gezocht worden en/of naar mogelijkheden om onderwijs te volgen. De zoekperiode van 4 weken gaat in vanaf de dag dat jij je voor bijstand aanmeldt bij het UWV werkbedrijf of de gemeente.

De gemeente beoordeelt je houding en gedrag t.a.v. de aanvraag. Als je de verplichtingen verwijtbaar niet nakomt, bestaat geen recht op bijstand. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als je weigert naar werk of scholing te zoeken.

In de link een handig stappenplan voor de aanvraag van bijstand. Dit stappenplan is van de gemeente Groningen, maar is wat betreft de te zetten stappen gelijk met andere gemeentes.
fisbel