Gebruik gemaakt van de verhoogde vrijstelling schenkbelasting in 2014? En nu weer een schenking ontvangen.

Goedendag,

Wij hebben in 2014 een schenking voor onze woning gekregen van mijn ouders van €20.000 euro.
Mijn ouders willen dit jaar weer een schenking doen.
Maar de vraag is; hebben wij destijds gebruik gemaakt van de eenmalige verhoogde vrijstelling ? Of valt de €20.000 wel binnen de normale marge wat een ouder mag schenken voor een eigen woning, zodat wij nu gebruik kunnen maken van de verhoogde vrijstelling? Wij kunnen in principe nergens terugvinden wat de vrijstellingen zijn zonder de eenmalige verhoging in tabellen op internet in 2014. Wel lazen wij dat als er gebruik is gemaakt van een eenmalige verhoogde schenking in 2010 - 2014 je er nu geen gebruik meer van kan maken. Dus alleen het bedrag van a €5000 wat elk jaar geschonken mag worden ?
Het zal er dus om hangen. Wij horen het graag of wij dus daadwerkelijk al die verhoging hebben gebruikt destijds of dat de€20.000 binnen de beperken viel zonder gebruik te hebben gemaakt van de verhoogde vrijstelling.
Mvg

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
ronron1212
6 jaar geleden
U mag maar 1 keer in uw leven gebruikmaken van een verhoogde vrijstelling Voor de verhoogde vrijstellingen geldt dat u daar maar 1 keer in uw leven gebruik van mag maken. Ontvangt u bijvoorbeeld een bedrag en wilt u gebruikmaken van de eenmalige vrijstelling van € 25.526? Dan kunt u – als u een jaar later nog een bedrag van dezelfde schenker ontvangt – niet meer gebruikmaken van de vrijstelling voor de eigen woning of dure studie. U kiest voor € 25.526 óf voor € 53.176 óf voor € 100.000. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/belastingvrij-schenken-vrijstellingen-2017/belastingvrij-schenken-vrijstellingen-2017-
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.
Dit wisten wij inderdaad.
Maar wat is normaliter de hoogte van een schenking die gedaan mag worden belastingvrij ?
Wij zaten dus zoiezo over de normale marge heen met de 20.000 euro in 2014? Dat wegen wij dus niet goed. En geldt deze verhoogde vrijstelling alleen voor de schenking voor eigen woning ? Of zoiezo wat er ook geschonken wordt. Dus bijvoorbeeld een schenking niet voor de woning maar gewoon privé. Wat bedoelt u verder met de laatste zin ?
U kiest voor; 25, 53 of 100?
ronron1212
6 jaar geleden
Het is gewoon eenmalig dusmag gewoon niet nog een keer. Lees de link goed.

Antwoorden (1)

Omdat de regelingen tav de 'jubelton' in de laatste jaren nogal eens wijzigden is het lastig op internet of anderszins een goed antwoord op uw vraag te krijgen. Het blad Fiscalert heeft de laatste jaren diverse keren over de € 100.000 schenking gepubliceerd. Recent nog in januari en maart 2017. In januari verscheen het artikel: Zo schenkt u een ton belastingvrij. In dit artikel werd behandeld of het mogelijk is om twee keer gebruik te maken van de verhoogde vrijstelling. Antwoord: nee, er kan maar 1 keer een beroep worden gedaan op de verhoogde vrijstelling. Zie de reacties hierboven. Er zijn een paar uitzonderingen op deze hoofdregel:

Uitzonderingen:
1. als vóór 2010 de éénmalig verhoogde vrijstelling is gebruikt, en daarna geen gebruik is gemaakt van de verhoogde vrijstelling, of
2. als vóór 2010 de éénmalig verhoogde vrijstelling is gebruikt en in 2015 of 2016 een beroep is gedaan op de aanvullende éénmalig verhoogde vrijstelling van maximaal 27.570 euro, of
3. als in 2015 of 2016 hetzij de gewone éénmalig verhoogde vrijstelling, hetzij de éénmalig verhoogde vrijstelling voor de eigen woning is gebruikt.

Het komt erop neer dat bij schenkingen met verhoogde vrijstelling die gedaan zijn in de jaren 2010 t/m 2014 er sowieso géén verhoogde (aanvullende) vrijstelling in 2017 mogelijk is. Omdat bij u de verhoogde vrijstelling plaatsvond in het jaar 2014 is er dus geen mogelijkheid dat er opnieuw meer schenking kan plaatsvinden dan de reguliere € 5320 per jaar ouders - kind
fisbel