Is een transitievergoeding, die ik na 2 jaar ziektewet krijg een nabetaling van inkomsten (loon of uitkering) over vorige jaren?

Ik vraag dit om dat deze inkomsten dan niet mee tellen voor de huurtoeslag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat als je 100% bent afgekeurd. Welke opleiding helpt me dan aan werk..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een opleiding zal je dan inderdaad niet aan werk helpen. In dat geval kun je de vergoeding als aanvulling op je uitkering gebruiken of op een spaarrekening storten. De vergoeding wordt dan echter wel belast als inkomen.

Antwoorden (1)

Nee, een transitievergoeding is een uitkering die je bij ontslag krijgt om je in staat te stellen nieuw werk te vinden. Insteek is dat je die vergoeding gebruikt voor bijvoorbeeld bij- of omscholing en daarmee je kansen op een nieuwe baan verhoogt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je de transitievergoeding aantoonbaar voor dit doel gebruikt (opleiding volgen, outplacement-traject o.i.d.) is de uitkering onbelast. Is dat niet aantoonbaar of gebruik je de uitkering gewoon als extra salaris, dan is hij wel belast.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Dat is dus als de werkgever de gelden niet uitkeert aan de werknemer maar met zijn inspraak aan outplacement.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212, dat hoeft niet per se. Je kunt als ontslagen werknemer ook zelf een traject opstarten zonder dat je voormalige werkgever daar een rol in speelt, of bijvoorbeeld een opleiding gaan volgen. Ook dan is de uitkering onbelast.
http://www.transitievergoeding.nl/van-werk-naar-werk/
ronron1212
6 jaar geleden
@JanJ2002 de werkgever houdt bij direct op je rekening storten ook de verschuldigde belasting in. Dus dat zal je moeten aantonen wat je met het geld gedaan hebt en het bij je aangifte hard moeten maken om je geld terug te krijgen.