Wat kan je doen als je moeder overleed en er is een erfenis als enig kind om je recht te krijgen?

Ik heb toch ook een recht op een deel?

Toegevoegd na 36 minuten:
Ben 43

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Was je moeder getrouwd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
en hoe oud ben jij?
jc54
6 jaar geleden
Is er nog een vader in het spel? Zijn ze gescheiden? Waren ze getrouwd in gemeenschap van goederen? Is er een testament? Je ziet, er zijn nog verschillende vragen die van invloed kunnen zijn op de erfenis.

Antwoorden (1)

Een kind heeft ook recht op een kindsdeel indien een ouder is overleden. Er zijn echter een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Heeft jouw moeder nog een levenspartner waarmee ze getrouwd is of een samenlevingscontract heeft afgesloten bij de notaris, dus officieel, dan is hij diegene die in hoofdzaak erft. Hij is dan de 'langstlevende'. Jij hebt dan echter altijd recht op je erfdeel als kind en als het goed is , is dit bij het testament aangegeven bij de notaris.

Een kindsdeel ontstaat pas bij overlijden en niet eerder. Een kind kan zijn kindsdeel ook niet zomaar opeisen als de langstlevende hertrouwt of het geld opmaakt. Natuurlijk kan een kind dan wel naar de kantonrechter maar de kans dat een claim wordt toegewezen is niet zo groot. Anders wordt het wanneer er een testament is opgesteld waarin is aangegeven wanneer het kindsdeel wel opeisbaar wordt of als een faillissement dreigt.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ook zonder testament komt de erfenis terecht bij de langstlevende echtgenoot of geregistreerd partner. En kind krijgt altijd het legitieme deel, zelfs als het onterft zou zijn door de ouder. Het kind moet dan echter wel zelf actie ondernemen om het legitieme deel in te roepen en te ontvangen. De legitieme portie is een door de wet vastgesteld minimum. Ben je niet onterft dan is het deel dat je als kind erft, zonder testament, even groot als het deel van de echtgenoot/partner.
amc