Waarom eigen risico betalen als je al elke maand ziektenkosten premie betaald?

Elk jaar gaan de zorgpremies en het eigen risico omhoog. Wat ik niet snap is, waarom zoveel betalen als je al elke maand premie betaalt? Ook word er elke maand Zvw ingehouden van mijn salaris. Aangezien ik bijna nooit gebruik maak van de zorg, ben ik hier wel benieuwd naar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De verzekering is zo duur, omdat er een flink deel solidariteit in zit. Een land kan er voor kiezen alle ziektekosten helemaal 'eerlijk' te verdelen over alle burgers, (dat betekent dus: geen eigen risico en de premie is onafhankelijk van je leeftijd en je situatie). In de praktijk is het resultaat daarvan vaak dat mensen het gevoel hebben 'recht' te hebbenop gratis zorg en voor elk wissewasje de beste zorg eisen. Het andere uiterste is ziektekostenverzekering gebaseerd op risico, net zoals je fietsverzekering, waar je meer voor betaalt als je in Amsterdam woont. Dat zou betekenen dat het voor jou erg goedkoop is, maar dat je moeder of oma de premie niet kan opbrengen. Een land kan ook kiezen voor geen verplichte ziektekostenverzekering. Dat betekent dat de armere en oudere mensen niet verzekerd zijn en dus als ze ziek worden de benodigde medische zorg niet kunnen betalen en dus eerder sterven. Dat is de goedkoopste oplossing voor een land, maar mijns inziens niet erg wenselijk. Nederland heeft een soort compromis: verplicht verzekerd, premie onafhankelijk van risicofactoren, maar dan wel eigen risico.

Gezondheidszorg is gewoon erg duur. "Waarom geldt er een verplicht eigen risico bij zorgverzekeringen? Er is een aantal redenen aan te geven waarom de overheid een eigen risico heeft geïntroduceerd bij zorgverzekeringen: •de schadelast van zorgverzekeraars wordt lager omdat iedere verzekerde die zorgkosten declareert een deel van deze kosten zelf moet betalen. Deze lagere schadelast komt terug in de premies van de basisverzekeringen. Zonder het verplichte eigen risico zouden deze premies (een stuk) hoger liggen; •de schadelast van zorgverzekeraars wordt lager omdat blijkt dat verzekerden minder snel zorgkosten maken als ze zelf een deel van de kosten moeten betalen." En dat Zvw-bedrag dat samenhangt met je salaris: dat betaal je niet zelf. Dat doet je werkgever en kost je dus niets. Toegevoegd na 3 minuten: Een andere site formuleert het doel van het eigen risico kort en krachtig als volgt: "Het eigen risico is ingevoerd, zodat mensen bewuster omgaan met zorg en niet voor ieder pijntje direct naar de dokter gaan."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100