Waarom eigen risico betalen als je al elke maand ziektenkosten premie betaald?

Elk jaar gaan de zorgpremies en het eigen risico omhoog. Wat ik niet snap is, waarom zoveel betalen als je al elke maand premie betaalt? Ook word er elke maand Zvw ingehouden van mijn salaris. Aangezien ik bijna nooit gebruik maak van de zorg, ben ik hier wel benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Zorg is duur. Om niet voor alle kosten zelf te hoeven op te draaien ben je "verzekerd".
Daar betaal je premie voor. Heb je het niet nodig heb je geluk (wel premie kwijt).
Om de premie niet te hoog te houden is er een eigen risico. Heb je wat dan pas betaal je zelf tot de max van je eigen risico. Zijn de kosten nog hoger dan betaald de "verzekering" de kosten.
ronron1212
6 jaar geleden
@wms89 je weet nooit wanneer je zorg nodig hebt. Kan elk moment plots in eens nodig zijn. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ziek worden kan je ook zomaar in eens.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Hoezo 'zoveel eigen risico betalen' als je bijna nooit gebruik maakt van zorg? Je verhaal rammelt.
Utrecht
6 jaar geleden
Als je geen zorg gebruikt, betaal je ook geen eigen risico. Het alternatief is dat de premie voor iedereen wordt verhoogd met het eigen risico. Fijn voor de zware zorggebruikers maar heeft het grote risico dat de kosten uit de hand gaan lopen omdat de financiële drempel weg is.
Het is een verzekering: als iedereen meer zorg gebruikt dan -zelf- aan premie & risico betaald, gaat het mis. Ik ben -net als jij- dus ook iemand die de balans in evenwicht houd door wél premie te betalen maar geen zorg te gebruiken.
tinus1969
6 jaar geleden
Zorg is een verzekering; je betaalt veel premie omdat er een kans is, dat je (morgen of over 20 jaar) zelf ook veel kosten maakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Nederland betalen alle inwoners samen voor elkaar en niet ieder voor zich, zoals bv bij een inboedelverzekering.
Dat is het collectiviteitsbeginsel (met z'n allen voor elkaar) vs individualisme (ieder voor zich).
Eenvoudig gezegd:
uit het collectieve deel (de maandpremie) worden voor iedereen de ziektekosten betaald, nadat de verzekerd zelf een bepaald bedrag heeft gebruikt (het eigen risico)

Het beste antwoord

De verzekering is zo duur, omdat er een flink deel solidariteit in zit.
Een land kan er voor kiezen alle ziektekosten helemaal 'eerlijk' te verdelen over alle burgers, (dat betekent dus: geen eigen risico en de premie is onafhankelijk van je leeftijd en je situatie). In de praktijk is het resultaat daarvan vaak dat mensen het gevoel hebben 'recht' te hebbenop gratis zorg en voor elk wissewasje de beste zorg eisen.

Het andere uiterste is ziektekostenverzekering gebaseerd op risico, net zoals je fietsverzekering, waar je meer voor betaalt als je in Amsterdam woont.
Dat zou betekenen dat het voor jou erg goedkoop is, maar dat je moeder of oma de premie niet kan opbrengen.

Een land kan ook kiezen voor geen verplichte ziektekostenverzekering. Dat betekent dat de armere en oudere mensen niet verzekerd zijn en dus als ze ziek worden de benodigde medische zorg niet kunnen betalen en dus eerder sterven.
Dat is de goedkoopste oplossing voor een land, maar mijns inziens niet erg wenselijk.

Nederland heeft een soort compromis: verplicht verzekerd, premie onafhankelijk van risicofactoren, maar dan wel eigen risico.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gezondheidszorg is gewoon erg duur.

"Waarom geldt er een verplicht eigen risico bij zorgverzekeringen?

Er is een aantal redenen aan te geven waarom de overheid een eigen risico heeft geïntroduceerd bij zorgverzekeringen:
•de schadelast van zorgverzekeraars wordt lager omdat iedere verzekerde die zorgkosten declareert een deel van deze kosten zelf moet betalen. Deze lagere schadelast komt terug in de premies van de basisverzekeringen. Zonder het verplichte eigen risico zouden deze premies (een stuk) hoger liggen;
•de schadelast van zorgverzekeraars wordt lager omdat blijkt dat verzekerden minder snel zorgkosten maken als ze zelf een deel van de kosten moeten betalen."

En dat Zvw-bedrag dat samenhangt met je salaris: dat betaal je niet zelf. Dat doet je werkgever en kost je dus niets.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een andere site formuleert het doel van het eigen risico kort en krachtig als volgt:

"Het eigen risico is ingevoerd, zodat mensen bewuster omgaan met zorg en niet voor ieder pijntje direct naar de dokter gaan."
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank u voor uw reactie en het klinkt ook wel logisch. Maar voor mensen zoals ik die nooit naar een dokter of ziekenhuis gaan vind ik de kosten vrij hoog. Zou de maandelijkse premie aan de verzekering dan niet genoeg moeten zijn?
TurfGraver
6 jaar geleden
Als geen zorg nodig hebt betaal je ook geen eigen risico.
jc54
6 jaar geleden
En mensen die ziek zijn, afhankelijk zijn van medicijnen, die worden daarvoor gestraft met een jaarlijks boete die elk jaar hoger wordt.
tinus1969
6 jaar geleden
@wms89; het eigen risico is een politiek keuze, vanuit het idee dat het ervoor zorgt dat mensen minder snel naar de dokter gaan. Helaas werkt dat niet, of in ieder geval niet kostenbesparend, omdat de dure grootverbruikers hun eigen risico op 2 januari al hebben opgebruikt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969, je bedoelt het waarschijnlijk niet zo (hoop ik althans), maar die "dure grootverbruikers" zijn voor 99,9% mensen die daar zelf niet voor gekozen hebben
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik betaal liever elk jaar 385/400 euro dan dat ik de kosten voor mijn therapie zelf moet betalen.
Ik zal vast een grootverbruiker zijn zoals hierboven genoemd, maar daar kan ik niks aan doen. Want zonder die behandeling word ik heel erg ziek, kan ik niet werken en dan ben ik weer een uitkeringstrekker of profiteur (volgens sommigen, die ook termen als grootverbruiker bezigen natuurlijk)