Mijn partner heeft geen recht op ww en geen recht op een bijstandsuitkering wat moet ik nu doen?

Dit omdat ik te veel verdien. Nu zitten wij wel met onze vaste lasten (waaronder een hypotheek) nu hij geen recht meer heeft op een ww en een bijstandsuitkering ben ik erg bang dat wij noodgedwongen ons huis te koop moeten zetten.
Wie kan mij helpen aan tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zorgen dat je partner weer gaat werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel raar dat je partner geen ww krijgt. Daar heeft elk werkend mens toch recht op, ongeacht hoeveel de partner verdient. Toen mijn vrouw haar werk verloor kreeg ze ook gewoon ww, ondanks dat ik gewoon kostwinner was. En omgekeerd kreeg ik twee jaar geleden ook gewoon ww, terwijl de vrouw gewoon werkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"geen recht meer op WW".. ik ging er eigenlijk vanuit dat de WW-uitkering dus afgelopen was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je zelf ontslag neemt, vervalt je recht op WW
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh. Ik zie het. In de kop staat "geen recht op ww" en in de omschrijving "geen recht meer op ww". Dan zal het laatste wel van toepassing zijn. Ja dan kun je maar 1 ding doen. AAN DE SLAG. Wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens hier: http://www.uitzendbureau.nl/ is er ECHT geen werk? Als postbezorger kun je hier zo aan de slag voor 3 uur per dag, 5 dg per week. Toch weer iets van 500 per maand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boel mensen hebben geen recht op ww, bijvoorbeeld omdat ze geen werknemer zijn zoals ZZP- ers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon werken, doet er niet toe wat. De verzorgingsstaat is afgelopen en we moeten doen wat onze hand vindt te doen.
Er zijn voldoende losse werkjes te doen. In afwachting van passend werk. Werkgevers zitten ook niet te wachten op mensen die jarenlang achter de geraniums hebben gezeten. Vooruit, ertegenaan.

Antwoorden (4)

Ik weet niet in hoeverre je partner in staat is te werken, maar ik zou hem aanraden om een baantje te zoeken om de inkomsten wat op te vijzelen.
Postbesteller, productiewerkzaamheden, elk inkomen helpt. Al is het maar om de periode te overbruggen totdat hij passend werk heeft gevonden.
Je moet je roeien met de riemen die je hebt, en ook al zijn het soms maar kleine peddels, je gaat toch vooruit. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Alle uitzendbureau's langsgaan en duidelijk aangeven dat je voor alle soort werk open staat. Desnoods meerdere part time banen nemen. En natuurlijk in de tussentijd ook hard op zoek blijven naar meer passend werk.
Hij zal dan toch moeten gaan werken. Er is echt niemand die je helpt in dit geval. Anders zit er niets anders op dan jullie huis op te eten. Wij hebben het een aantal jaren geleden ook gehad en mijn man heeft toen echt van alles aangepakt tot hij uiteindelijk een baan kreeg in zijn eigen professie.
amc
12 jaar geleden
Lastig. Ik ga er eigenlijk vanuit dat - als je al zover bent - je man er al alles aan heeft gedaan om werk te vinden. Heeft hij ook gekeken naar de wat minder voor de hand liggende banen, of naar (desnoods zeer) tijdelijk werk, uitzendwerk parttime werk, desnoods een krantenwijk erbij? Alle beetjes helpen immers in zo'n situatie.

De andere mogelijkheid is dat jíj meer gaat werken. Een bijbaantje, inderdaad weer een krantenwijk, of iets anders. Je huis verkopen wil je in deze tijd natuurlijk écht vermijden.

Heb je gekeken naar mogelijkheden voor verhuur van je woning? Ik moet zeggen dat ik daar weinig bekend mee ben hoor, maar ik weet wél dat de regels omtrent particuliere verhuur onlangs zijn versoepeld, en als je zélf ergens een goedkope tijdelijke woning kunt krijgen, of in een huis terecht kunt van vrienden of kennissen die langere tijd weg zijn bijvoorbeeld, kun je op die manier misschien net voldoende inkomsten vergaren om je lasten te kunnen blijven betalen. Dat is dan wel echt een kwestie van geluk hebben, want je moet zelf ook ergens wonen, en je eigen woonlasten moeten aanzienlijk lager zijn dan de huur die het opbrengt, anders heeft het natuurlijk weinig zin.

Daarnaast: bezuinigen. Kijk op sites als die van het Nibud, maar ook fora waar mensen tips uitwisselen om zo zuinig mogelijk te leven. Hoe meer je kunt bezuinigen op vaste lasten en kosten voor je eigen levensonderhoud, hoe langer je het uit kunt houden samen. Natuurlijk is dat allemaal tijdelijk als je woonlasten al zo hoog zijn dat je ze niet of nauwelijks kunt betalen van één inkomen, maar als je door blijft zoeken, zal toch uiteindelijk je partner weer een baan moeten vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als je van één inkomen niet leven kan, zul je moeten zorgen dat het er twee worden. Als wij ineens boven onze stand gaan leven, krijg ik OOK niet opeens ene uitkering na 16 jaar thuismoederen.

Hoe het precies ontstaan is weet ik niet, vermoedelijk een combinatie van gestegen huizenprijzen, overheidscampagnes voor werkende vrouwen en te gemakkelijk lenen, maar legio jonge mensen bouwen hun leven op een dubbel inkomen, waarvan helemaal niet gezegd is dat ze dat hun hele leven houden. Dan kun je dus voor dergelijke problemen komen te staan.

Als je dus op die manier je leven inderdaad hebt ingericht, zit er weinig anders op dan dat je partner opnieuw werk zoekt (want op DIE basis hebben jullie die hoge hypotheek afgesloten) of dat jullie inderdaad een stapje terugdoen en kleiner gaan wonen / op kleinere voet gaan leven. Ik ken legio gezinnen die van één (minimum)loon of zelfs uitkering moeten rondkomen, en dat gaat in de regel prima, mits er geen extra schulden zijn. Dus met een bovenminimuminkomen moet dat zéker lukken.

Naast het feit dat jullie vermoedelijk enorm kunnen gaan consuminderen, los je een dergelijk probleem op de lange duur alleen maar op door of de tering naar de nering te zetten, of opnieuw een baan te zoeken. Hoe moeilijk of makkelijk dat is, hangt natuurlijk van heel veel omstandigheden af.