Inkomsten vof, hoe kan ik salaris berekenen?

Ik heb met maat een vof beiden ook in loondienst elders waar we loonheffing betalen. Als ik 5000 omzet draai en dus 4100 ex btw hoeveel kunnen we dan beiden naar prive als salaris laten betalen ? Ongeveer een kengetal of percentage?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Zijn er geen kosten voor de omzet dan?
ronron1212
6 jaar geleden
Loonheffing krijg je en die betaal je niet. loonbelasting wordt ingehouden op je brutoloon.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee geen kosten is een dienst wat we verlenen en hebben zelfs geen website. Ik ben heel erg benieuwd hoeveel van de 4000 we naar prive mogen halen en hoeveel belasting over moeten betalen

Antwoorden (1)

Niet. Bij een eenmanszaak of vof is geen sprake van salaris, het is geen bv waarbij je als directeur-grootaandeelhouder in dienst bent.

Je keert een winstaandeel uit, bijv. in dezelfde verhouding als het ingebrachte vermogen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Je stelt een winst- en verliesrekening op voor de VOF, hieruit bepaal je het winstdeel van elke vennoot  (aan de hand van de verdeelsleutel).

Die winst is de belastbare winst uit onderneming die je in je aangifte inkomstenbelasting moet vermelden.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ok dus beiden 2000 en dan overmaken naar prive en dan met belastingschaal 37 of 42 of 52 % betalen?
Computoon
6 jaar geleden
Overmaken naar prive beinvloedt het resultaat van de VOF niet. Prive is alleen een hulprekening van het eigen vermogen, het zijn geen bedrijfskosten. Simpel gezegd:
je neemt alle omzet van de vof. Alle bedrijfskosten van de vof ervanaf. (Nogmaals: geen "salaris", bestaat niet. Je bent geen werknemer als vennoot). Dan heb je het resultaat. (Hopelijk is dat resultaat: winst). Die winst reken je toe aan elk van vennoten, vaak in zelfde verhouding als de inbreng van het vermogen in de vof Goed. Jouw winstaandeel vul je in in het hokje "winst uit onderneming" in de aangifte inkomstenbelasting van jezelf. Het belastingpercentage wat je over de top van je inkomen betaalt, hangt af van de hoogte van de winst van de vof en wat je nog meer als inkomen hebt en aftrekposten. (Vb loon uit dienstbetrekking, inkomsten uit vermogen enz. enz.) Geen vast percentage dus.
Computoon
6 jaar geleden
Advies: raadpleeg een administratiekantoor want afhankelijk van een hoop regels bestaat mogelijk (!) recht op startersaftrek, zelfstandigenaftrek, meewerkaftrek en andere vormen van ondernemersaftrek.