Hoe groot is momenteel de kans dat de betaalde pensioenpremies hoger zijn dan de uitkeringen?

Stel de betaalde premies van werkgever en werknemer worden bij elkaar opgeteld tot het bereiken van de pensioenleeftijd. En stel je leeft precies even lang als volgens de statistische sterfetabellen wordt berekend, zijn de totale premies dan hoger of lager dan de totale uitkeringen?

4 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De kans is heel klein. Het verschilt wel per pensioenfonds.
De betaalde premie gaat niet in een afgezonderd potje per verzekerde. Van de premie wordt een aantal zaken betaald, zoals de administratiekosten van het pensioenfonds. Daarnaast gaat een deel van de pensioenpremie, die nu wordt betaald, gebruikt om de pensioenen te betalen van de mensen die nu een pensioen ontvangen. Dat laatste is nodig omdat de beleggingen van de pensioenfondsen de laatste jaren te weinig op hebben gebracht om de huidige pensioenen volledig uit te betalen. Dus met de premieopbrengsten van nu wordt het tekort van het pensioenfonds voor een deel betaald.
En pas na deze uitgaven gaat het overgebleven bedrag aan premie in de pensioenopbouw van de verzekerde. Aangezien de rente al een aantal jaren erg laag is, en het er niet naar uitziet dat deze de komende jaren hard gaat stijgen, zal het nog een lange tijd kunnen duren voordat een pensioenfonds genoeg in het fonds heeft zitten om de huidige pensioenverplichtingen te kunnen betalen en alle nieuwe premiebetalingen in de pensioenopbouw van de betalers kunnen worden opgenomen.