Is partneralimentatie betalen verplicht bij dakloos Zijn?

De ex vrouw van mijn schoonvader is (dus mijn schoonmoeder) is dakloos, en heeft enkel een postadres.
Wel betaalt hij elke maand nog een behoorlijk bedrag aan partner alimentatie.
Is dit wel verplicht zolang zij dakloos is?
Want zonder woonadres en dergelijke heb je toch ook niet zoveel rechten meer?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Als hij minder of helemaal niet meer wil betalen, dan zal dat via de rechter moeten.
ronron1212
6 jaar geleden
Hoezo den je dit
Want zonder woonadres en dergelijke heb je toch ook niet zoveel rechten meer?
Is iemand dan in eens anders geworden?
Ivana
6 jaar geleden
Je hebt nog wel recht om te leven en daar heb je toch ook geld voor nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschijnlijk moet ze anders een uitkering hebben, juist dan kan gemeente de ex partner dwingen om alimentatie te betalen, dan hoeven ze dit zelf niet te doen. Of kunnen het van een uitkering aftrekken
Inekez1
6 jaar geleden
Juist zonder vast woonadres hebben mensen vaak veel maandelijkse kosten. Zeker als je als dakloze er niet als een zwerver bij wil lopen.
Er moet wel gegeten worden en aangezien je niet voordelig groot kunt inkopen en thuis wat uit de koelkast halen om zelf te koken, moet al het eten in portieverpakkingen zitten of van de afhaal komen. Dat is relatief duur. Een kop warme koffie of thee drinken in een stoel in een verwarmde, droge omgeving kost een paar euro, in plaats van een paar centen als je het thuis zet. Slaapt je ex-schoonmoeder in een kartonnen doos onder de brug, of moet ze dagelijks betalen voor een bed en douche bij de daklozenopvang? Dakloos zijn is niet gratis! En als ze nu een periode moet overbruggen voordat ze in aanmerking kan komen voor een eigen woning, heeft ze straks wat extra geld nodig om die woning in te richten. De hoogte van de partneralimentatie wordt bepaald op basis van (o.a.) inkomensgegevens, wat de ex met dat geld gaat doen is haar keuze. Ook als ze wel wil leven als een magere zwerver en haar hele partneralimentatie maandelijks overmaakt naar een goed doel (of uitgeeft aan een slecht doel: drank of drugs) dan is dat haar keuze en haar recht en niet die van haar ex.
tinus1969
6 jaar geleden
Als ze dakloos is, waar slaapt ze dan?

Antwoorden (1)

Als er afspraken zijn gemaakt over de alimentatie, of de rechter heeft daar een uitspraak over gedaan, dan geldt dat gewoon. Waar de ontvanger haar geld wel of niet aan uitgeeft is niet relevant. Er is dus geen rechtsgrond om de alimenttie te verminderen.
Dat werkt overigens twee kanten op. Als zij in het Hilton gaat wonen gaat de alimentatie ook niet omhoog.