Ik heb een .nl domeinnaam en deze wil ik graag verkopen aan een bedrijf die de .eu versie gebruikt, hoeveel kan ik hiervoor vragen?

Ik wil niet teveel details vertellen.

Maar als voorbeeld gaat het om zo'n soort domeinnaam:
www.toiletpot.nl en www.toiletpot.eu

Het bedrijf heeft nu de .eu en ik de .nl waar een blog opstaat die niet gerelateerd is aan de .eu

Ik had het bedrijf gevraagd of deze geïnteresseerd waren en gevraagd om een bod te doen maar nu draaien ze de vraag om met hoeveel ik ervoor wil hebben.

Ik heb geen idee hoeveel ik kan vragen maar wil hem natuurlijk niet spotgoedkoop wegdoen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er zit een groter bedrijf achter de domeinnaam. Zij doen aan online marketing, usability etc. Ziet eruit als een gevestigd bedrijf met goede referenties.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb trouwens de .nl en zij de .com

Toegevoegd na 14 minuten:
Ze verkopen de producten vanaf 7 euro tot en met 260 euro maar de meeste zitten tussen de 30 euro en 100 euro

Toegevoegd na 1 uur:
Per jaar komen er ongeveer 525 bezoekers op mijn domeinnaam.

Als van elke 10, 1 er een product besteld dan zijn dit ongeveer 50 bestellingen extra per jaar.

Als het bedrijf gemiddeld 20 euro verdiend per product krijgen ze dus 50 x 20 euro = 1000,- extra per jaar alleen al door deze domeinnaam.

Werkt dit zo denken jullie?

En dit is dan alleen het eerste jaar de rest van de jaren is de domeinnaam ook van hun.

Ik zou dan 2000,- rekenen en dan verdienen ze dit terug binnen 2 jaar en daarna hebben ze pure winst.

Is dit reëel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ze benaderd en ze weten nu wie er achter de domeinnaam zit. Als ik jou was, zou ik even niet meer reageren. Als ze echt geïnteresseerd zijn, nemen ze vanzelf wel contact met je op. Dus niet te opdringerig doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel je achterwege moet laten dat er nu 500 bezoekers komen kan je de redenering aandragen dat áls er 500 gerichte bezoekers komen er een bestelratio is van 1:10 (wat héél erg hoog is) een winst van 1000 euro gehaald kan worden en ze het er in twee jaar uit hebben. Het is goed om een argumentatie te bedenken als je een bod uitbrengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een zeer specifieke domeinnaam en mensen komen er alleen als ze geïnteresseerd zijn in dat ene product, want anders zoek je niet op die term en kom je ook niet op die website uit. Zoals het voorbeeld "toiletpot" daar zoek je op omdat je een toiletpot wilt niets meer en niets minder. Maar misschien is 1 op 20 wel realistischer. Wat is wel weet is dat 35% van de bezoeken puur en alleen komen door het zoeken op de domeinnaam als zoekwoord zelf ("toiletpot").

Het beste antwoord

Het is tegenwoordig niet meer zo dat je grof geld kan verdienen met domeinnamen. Soms kan het bedrijf zelfs de domeinnaam claimen al zijn hier wel juridische procedures voor nodig.

Ik zou zelf niet veel meer dan 1000 - 2000 euro over hebben voor een domeinnaam als ik al een eu domein heb en het een gewone naam betreft. Je zou dan kunnen aanbieden om het bod te starten bij 10.000 euro om te kijken of ze er serieus op in willen gaan en willen onderhandelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast kan je eens volgen op DNS Service voor welke bedragen domeinnamen worden verkocht. Zij bieden ook voor 50 euro een domeinnaamtaxatie aan. Met een raport sta je sterker tegenover gehaaide bedrijven die aan online marketing doen. Zij weten donders goed wat je domein waard is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Uit lijsten van domeinnaam advertenties kan ik wel halen dat in de meeste gevallen 2000 euro nog aan de hoge kant is.

Belangrijke criteria zijn:

1. Zoekmachine populariteit
2. Marketing en adverteer potentieel
3. Aannemelijkheid op aankoop of verkoop van de domeinnaam
4. Commerciële potentie
5. verkopen

Het maakt ook uit of het een hele korte naam is http://www.toilet.nl of een langere en foutgevoeligere: http://www.goedkope-toiletten.nl

Toegevoegd na 1 uur:
Je hebt de vraag nu uitgebreid en ik zou denk ik achterwege laten dat er maar 500 bezoekers per jaar komen. Dat is te weinig om relevant te zijn. Je geeft ook de domeinnaam en niet de website. Als ze zorgen dat er een goede website staat, er geadverteerd wordt .e.d. dan komen er meer bezoekers. Dat is iets wat zij moeten doen.

Zoals aangegeven zou je kunnen overwegen om een onderzoek te laten uitvoeren. Ik verwacht eerlijk gezegd dat de verkoop tussen de 500 en 2000 euro zal liggen. Omdat je de de domeinnaam niet bekend kan maken, kunnen we er denk ik ook niet preciezer op antwoorden.

De partij waarmee je contact hebt opgenomen reageert bewust niet en zal dat ook niet doen is mijn ervaring. Zij weten dat als je een veel te hoog bedrag inzet er eigenlijk geen ruimte is om te onderhandelen. Ze wachten af of je met een reeel bedrag komt en gaan er proberen onder te zitten. Ga er vanuit dat als ze geïnteresseerd zijn ook al onderzoek hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

tja.. gaat er om of het bedrijf een beetje succesvol is.. en of ze echt internationaal opereren. Als dat het geval is kan je stukke meer vragen..

ik denk dat je van een niet al te succesvol bedrijf wel een eurotje of max 2000 kan vragen.. succesvol bedrijf zelfs 10.000 euro misschien zelfs nog hoger!

Je moet eens nagaan hoeveel bezoekers de eu versie van de site trekt.. dat is volgens mij ergens te achterhalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien het een groot bedrijf is, en wil koste wat het kost die .nl domeinnaam laat ze met een reeel bod komen. Indien zij dit serieus willen zullen ze ook met een reeel bod komen.

Aan de link hieronder heb je misschien ook nog iets.
http://www.domeinwaarde.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt echt aan wat voor een bedrijf het is, hoe succesvol en hoeveel zo'n dommeinnaam voor dat bedrijf kan opleveren.

Ik heb hieronder een paar zeer interessante links gezet waar een en ander echt uitgebreid wordt toegelicht:

Toegevoegd na 6 uur:
In verband met toevoeging enzo.

Jij hebt aan hun gevraagd wat ze er voor over hebben en hun komen terug met wat wil je er voor hebben (dat betekend waarschijnlijk dat ze denken dat je aan de lage kant zal zitten omdat hun er waarschijnlijk meer ervaring mee hebben.

Je kan ze terugmailen met hetvolgende:

Je wilt graag met een goed voorstel komen, daarvoor heb je wat extra gegevens nodig. Zoals:

Hoeveel bezoekers genereerd hun site op dit moment
Hoeveel van deze bezoekers nemen hoeveel producten af.

Met deze cijfers kan je dat dan terugwerken naar het aantal bezoekers van jouw site en hun dat oplevert.

Dan kun je een mooi aannemelijk bod verzinnen.